Nivel


Gehoorapparaat: vergelijk aanbieders op Hoorwijzer.nl

12 juli 2011 | Iedereen die een gehoorapparaat wil aanschaffen, kan voortaan kiezen voor een audicien op basis van actuele ervaringen van anderen. De ervaringen met audiciens zijn te vinden op www.hoorwijzer.nl van de NVVS. Gebruikers van gehoorapparaten blijken over het algemeen tevreden over hun audicien, maar beoordelen onder meer zijn deskundigheid wel verschillend.

Vanaf nu is het mogelijk weloverwogen een audicien te kiezen. Handig, in een tijd waarin steeds meer audiciens het keurmerk 'Erkend Audicien' mogen voeren. Audiciens met dit keurmerk voldoen aan de regels en richtlijnen van de overheid en de beroepsgroep, maar het keurmerk vertelt nog niets over de ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten met service, bejegening, deskundigheid of nazorg van de audicien. De beoordelingsservice op de website www.hoorwijzer.nl biedt deze informatie wel.

Betrouwbaar
Ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten worden verzameld via vragenlijsten die zijn opgesteld volgens de Consumer Quality Index. Dé methode om klantervaringen in de zorg te meten. Vilans en het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) ontwikkelden een CQ-index Hoortoestellen. De eerste metingen laten zien dat gebruikers van gehoorapparaten in het algemeen erg positief zijn over hun audicien. Maar bij vragen naar de deskundigheid van de audicien variëren de antwoorden. Ook op het gebied van nazorg blijken verschillen tussen audiciens te bestaan. Een op de vijf cliënten kan bijvoorbeeld geen servicecontract of verzekering afsluiten en een enkele klant is ontevreden over een reparatie.

CQ-index
Op allerlei terreinen binnen de gezondheidszorg worden momenteel CQ-index vragenlijsten ontwikkeld. Het gaat bij CQI-onderzoek niet zozeer om het meten van de tevredenheid, maar om wat cliënten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg. De vragenlijst over audiciens is gemaakt in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS), de zorgverzekeraars (vertegenwoordigd in stichting Miletus) en het Centrum Klantervaring Zorg (CKZ). Fonds PGO is medefinancier van het project.

De gegevens die via de CQ-Index Hoortoestellen worden verzameld, zijn zichtbaar op www.hoorwijzer.nl bij 'Zoek & kies' en vervolgens 'audicien'.