Ingezonden persbericht


|Persbericht                                                               |
|Utrecht, 12 juli 2011                                                     |
Knuffelwinkel gat in de markt
Nieuwe kleinschaligheid kleurt winkelgebieden in stadscentra

Het aangezicht van het Nederlandse winkellandschap is de laatste decennia veranderd als gevolg van trends zoals schaalvergroting en filialisering. Nationaal en mondiaal opererende winkelketens zijn beeldbepalend geworden in de grote Nederlandse winkelsteden. Cuno van Steenhoven, voorzitter Dagelijks Bestuur DTZ Zadelhoff en verantwoordelijk voor de afdeling Retail Services: "Er zijn uniforme winkelstraten ontstaan met een gelijksoortig aanbod zonder couleur locale, waardoor de winkelsteden van stad tot stad veel op elkaar zijn gaan lijken. Door deze trend is ruimte ontstaan voor nieuwe kleinschaligheid. Winkels met een beperkt maar gespecialiseerd aanbod, die door ondernemers met veel passie voor hun product worden bedreven. Deze 'knuffelwinkels' dichten een gat in de markt, dat is ontstaan door het gemis aan unieke beleving in de hoofdwinkelstraat."

DTZ Zadelhoff heeft een aantal kenmerken benoemd van kansrijke winkelstraten in de grote Nederlandse winkelsteden die op basis van het aanbod de potentie hebben uit te groeien tot een 'uniek winkelgebied'.

Van Steenhoven: "Knuffelwinkels zijn hoofdzakelijk te vinden in leuke straten, vaak in een historische setting aan de flanken van het A1- winkelgebied. Deze gebieden tegen de flanken van het A1 gebied worden een belangrijke troef in de concurrentie met internetverkoop en leveren een bijdrage aan het onderscheidend vermogen van winkelsteden."

"In de knuffelstraat staat de beleving centraal en is de omzet een gevolg: bezoekers gaan hier naar toe zonder specifiek boodschappenlijstje. Dit in tegenstelling tot de hoofdwinkelstraten waar het kopen veelal centraal staat", aldus Van Steenhoven. "Ook na sluitingstijd moet het aantrekkelijk zijn in de unieke winkelstraat. Juist in deze gebieden versterken winkel- en woonmilieus elkaar. Het wonen boven winkelruimte op deze vaak trendy locaties is zeer aantrekkelijk voor singles en/of andere groepen mensen die van het centrum van de stad houden."

De aanwezigheid van unieke winkelpanden met een scala aan producten aangeboden door gedreven ondernemers is van doorslaggevende betekenis om ook in de nabije toekomst meer bezoekers naar de winkelsteden te trekken. DTZ Zadelhoff heeft op basis van haar onderzoek naar specifieke eigenschappen van winkels geconstateerd dat deze winkelstraten in vrijwel alle grote Nederlandse winkelsteden te vinden zijn.

De retailuitgave 'Knuffelwinkel gat in de markt' van DTZ Zadelhoff is te downloaden via de website www.dtz.nl.



Ingezonden persbericht