Gemeente Lelystad

"Tijd rijp voor verzilveren economische kansen"

Woensdag 13 juli 2011

Luchthaven

Lelystad staat op een kruispunt in haar ontwikkeling. De functie en geografische positie van de stad kantelt van provinciehoofdstad van Flevoland naar belangrijke kern binnen de Metropoolregio Amsterdam. De economische kansen voor Lelystad zijn groot. In zijn `Economisch Perspectief Lelystad' schetst professor Pieter Tordoir, hoogleraar economische geografie aan de Universiteit van Amsterdam, wat de stad daarvoor moet doen.

Ontwikkelingsmogelijkheden

De ontwikkelingsmogelijkheden voor Lelystad liggen op zowel korte als lange termijn:
* Op korte termijn verdient een `multimodale terminalontwikkeling' (een knooppunt voor goederenoverslag) op het nieuw te ontwikkelen Flevokust bedrijventerrein prioriteit.
* Het kustgebied rond de bestaande Bataviahaven moet om de toeristisch-recreatieve potentie waar te maken, een grotere intimiteit krijgen.
* de ontwikkeling van Lelystad Airport en van het nabije (door de Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere - OMALA) te ontwikkelen bedrijventerrein geeft een economische impuls aan Lelystad en de regio Flevoland.
* Door bovengemiddelde toename van het opleidingsniveau van de stedelijke beroepsbevolking nemen de kansen voor succesvol ondernemerschap toe.
* De tijd is rijp voor een nieuwe integrale visie waarin Lelystad rekening houdt met de juiste planologische reserveringen. Daarmee kan het wenkende toekomstperspectief zoals professor Tordoir dat in zijn economische analyse voor Lelystad schetst, worden verzilverd.

Van centrumstad naar kern in stedelijk netwerk

In de eerste decennia van haar bestaan ontwikkelde Lelystad zich als centrumstad, bedacht door planologen. Geen overloopgemeente maar een op zichzelf staande nieuwe provinciehoofdstad. Niet lang geleden was het de vraag of de oorspronkelijke planologische ambitie als geslaagd kon worden beschouwd, want het ging niet goed met de stad. Daarin komt verandering. Lelystad raakt in hoog tempo opgenomen in bredere stedelijke verbanden, waaronder de Noordvleugel van de Randstad (Metropoolregio Amsterdam) en de opkomende IJsseldelta. Nieuwe verbindingen als de Hanzelijn zorgen voor een verdere versnelling van de kanteling. De stad krijgt andere functies en profiteert daarvan.

Integrale visie

Veel kansen vragen van Lelystad op dit moment eerder een planologische dan een financiële inzet, aldus Tordoir. "Ontwikkeling is niet alleen een kwestie van investeren, maar ook en vooral van planologisch reserveren, waarbij een ontwikkeling snel kan worden opgestart zodra zich concrete marktkansen voordoen. Juist dit planologisch reserveren vergt een meer integrale toekomstvisie op de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de stad en de regio, zodat goed kan worden gefaseerd en ontwikkelingen gaandeweg in breder en synergetisch verband worden gebracht. Op termijn kunnen reserveringen altijd worden geschrapt of anders ingevuld dan oorspronkelijk bedoeld. Omstandigheden veranderen immers en zijn niet altijd te voorzien. Een goede integrale visie blijft voldoende globaal en geeft ruimte voor dergelijke flexibiliteit. De tijd is rijp om zo'n visie op te stellen. Lelystad zal daar niet lang mee moeten wachten."
* Rapportage Economisch Perspectief Lelystad

Ja