Gemeente Lelystad
"Tijd rijp voor verzilveren economische kansen"
Woensdag 13 juli 2011
Luchthaven
Lelystad staat op een kruispunt in haar ontwikkeling. De functie en
geografische positie van de stad kantelt van provinciehoofdstad van
Flevoland naar belangrijke kern binnen de Metropoolregio Amsterdam. De
economische kansen voor Lelystad zijn groot. In zijn `Economisch
Perspectief Lelystad' schetst professor Pieter Tordoir, hoogleraar
economische geografie aan de Universiteit van Amsterdam, wat de stad
daarvoor moet doen.
Ontwikkelingsmogelijkheden
De ontwikkelingsmogelijkheden voor Lelystad liggen op zowel korte als
lange termijn:
* Op korte termijn verdient een `multimodale terminalontwikkeling'
(een knooppunt voor goederenoverslag) op het nieuw te ontwikkelen
Flevokust bedrijventerrein prioriteit.
* Het kustgebied rond de bestaande Bataviahaven moet om de
toeristisch-recreatieve potentie waar te maken, een grotere
intimiteit krijgen.
* de ontwikkeling van Lelystad Airport en van het nabije (door de
Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere - OMALA) te
ontwikkelen bedrijventerrein geeft een economische impuls aan
Lelystad en de regio Flevoland.
* Door bovengemiddelde toename van het opleidingsniveau van de
stedelijke beroepsbevolking nemen de kansen voor succesvol
ondernemerschap toe.
* De tijd is rijp voor een nieuwe integrale visie waarin Lelystad
rekening houdt met de juiste planologische reserveringen. Daarmee
kan het wenkende toekomstperspectief zoals professor Tordoir dat in
zijn economische analyse voor Lelystad schetst, worden verzilverd.
Van centrumstad naar kern in stedelijk netwerk
In de eerste decennia van haar bestaan ontwikkelde Lelystad zich als
centrumstad, bedacht door planologen. Geen overloopgemeente maar een op
zichzelf staande nieuwe provinciehoofdstad. Niet lang geleden was het
de vraag of de oorspronkelijke planologische ambitie als geslaagd kon
worden beschouwd, want het ging niet goed met de stad. Daarin komt
verandering. Lelystad raakt in hoog tempo opgenomen in bredere
stedelijke verbanden, waaronder de Noordvleugel van de Randstad
(Metropoolregio Amsterdam) en de opkomende IJsseldelta. Nieuwe
verbindingen als de Hanzelijn zorgen voor een verdere versnelling van
de kanteling. De stad krijgt andere functies en profiteert daarvan.
Integrale visie
Veel kansen vragen van Lelystad op dit moment eerder een planologische
dan een financiële inzet, aldus Tordoir. "Ontwikkeling is niet alleen
een kwestie van investeren, maar ook en vooral van planologisch
reserveren, waarbij een ontwikkeling snel kan worden opgestart zodra
zich concrete marktkansen voordoen. Juist dit planologisch reserveren
vergt een meer integrale toekomstvisie op de ruimtelijke en economische
ontwikkeling van de stad en de regio, zodat goed kan worden gefaseerd
en ontwikkelingen gaandeweg in breder en synergetisch verband worden
gebracht. Op termijn kunnen reserveringen altijd worden geschrapt of
anders ingevuld dan oorspronkelijk bedoeld. Omstandigheden veranderen
immers en zijn niet altijd te voorzien. Een goede integrale visie
blijft voldoende globaal en geeft ruimte voor dergelijke flexibiliteit.
De tijd is rijp om zo'n visie op te stellen. Lelystad zal daar niet
lang mee moeten wachten."
* Rapportage Economisch Perspectief Lelystad
Ja