Gemeente Nieuwegein

Cor van Angelen is docent aan de ROC opleiding Infratechniek. De opleiding houdt zich bezig met alle aspecten die met mobiliteit te maken hebben. Te denken valt bijvoorbeeld aan snel- en waterwegen, vliegvelden maar zeker ook aan (fiets)bruggen. Cor van Angelen licht zijn (infratechnische) visie toe op de fietsbrug bij de Plofsluis.

Brugtechniek

`Vanuit infratechnisch perspectief letten wij op een aantal zaken bij de bouw van bruggen: we bekijken onder andere de helling, de breedte van het fietspad, de keuze tussen een hoog of laag gelegen vloer en dergelijke zaken. Zo had het fietspad naast de huidige Lekbrug tussen Nieuwegein en Vianen voor uitsluitend fietsverkeer zo'n 5m lager kunnen zijn. Fietsers zijn namelijk niet erg zwaar, dus hoeft men voor de draagkracht geen hoge brug te ontwerpen.'

Op de foto ziet u Cor van Angelen Fietsbrug Plofsluis: open, licht en breed

Voor de fietsbrug bij de Plofsluis pleit Cor van Angelen voor een open, lichte constructie op pijlers, ook wat betreft de toevoerweg aan de Houtense kant. Verder is het voor fietsers prettig wanneer het landschap vóór de open oprit al iets is verhoogd naar 2 tot 3m. `Daarmee voelen fietsers amper een stijging van de weg. Aan de Nieuwegeinse kant is de helling al prima. Wel zou het mooi zijn als in de plannen een te verbeteren af/oprit richting Nieuwegein-Zuid aan de westzijde van het Lekkanaal ter hoogte van de Overeindsebrug zou worden opgenomen. Daarnaast zou het fietspad 4m breed moeten worden, zodat fietsers elkaar goed kunnen inhalen en om aan de normen van de geplande `snelfietsroute' tussen Nieuwegein-Zuid en Utrecht (Lunetten/ Laagraven/ De Uithof) te voldoen. In dat geval moet het fietspad namelijk ook geschikt zijn voor ligfietsen en snellere E-fietsen. Tot slot: In de huidige ontwerpen zijn alle aanlandingen in de vorm van een S. Dit heeft tot nadeel dat er al gauw 300m moet worden omgereden.'

Woon-werkverkeer

Fietsen ligt Cor van Angelen ook privé na aan het hart: hij is actief lid van de Fietsersbond. `Vanuit het oogpunt van woon-werkverkeer gaat de voorkeur uit naar een fietsbrug tussen Houten en Vianen. Vianen is immers jaren geleden al bij de provincie Utrecht getrokken. Daar hoort naar mijn mening ook een goede (fiets)verbinding bij tussen Vianen-Oost en de aangrenzende plaatsen. Dat neemt niet weg dat de fietsbrug bij de Plofsluis de gemiddelde fietsafstand met ca. 2 km vermindert. Dat kan de mensen die in Houten wonen en in Nieuwegein werken (en andersom) net over de streep trekken om op de fiets naar het werk te gaan. Bovendien sluit de fietsbrug goed aan op de geplande snelfietsroute.