Projectorganisatie Maasvlakte 2
Spitsuur bij aanleg Maasvlakte 2
13-07-2011 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.
De aanleg van Maasvlakte 2 verloopt volgens planning.
Het accent van het werk ligt momenteel op de bouw van de harde
zeewering, het vrijbaggeren van de kades voor de eerste
containerterminals en de voorbereidingen voor de aanleg van
infrastructuur als wegen, knooppunten, spoorwegen en kabels en
leidingen. De eerste meters spoor zijn inmiddels gelegd voor de eerste
treinen die eind 2012 gaan rijden. Via de 160 kilometer lange
Betuweroute kunnen dagelijks 480 treinen met goederen naar de Duitse
grens worden vervoerd, klaar voor verder transport Europa in.
Aannemer PUMA heeft inmiddels ruim 195 miljoen kuub zand opgespoten van
de 240 miljoen kuub die voor de eerste fase nodig is. APM Terminals en
Rotterdam World Gateway krijgen een eigen railterminal voor een
optimale verbinding met de tweesporige goederenlijn. In 2013 kan het
eerste zeeschip afmeren aan de kade.
Deze luchtfoto werd in juli gemaakt en toont de huidige status van de
aanlegwerkzaamheden van Maasvlakte 2.