KPMG
Banken nog niet klaar voor volgende fase in mobiel betalen
Uit onderzoek van KPMG onder 150 bestuurders in de bancaire sector
blijkt dat 85% van de bestuurders verwacht dat mobiel betalen de
komende 1 tot 4 jaar een prominente plaats zal innemen in de
klantbediening en het klantcontact. Een beperkt aantal banken neemt op
dit moment een voorsprong op de concurrentie door mobiele platforms te
gebruiken.
Banken dreigen op termijn inkomsten mis te lopen omdat zij nog niet
klaar zijn voor de volgende fase in mobiel betalen. Hoewel een
meerderheid van de banken verwacht dat mobiel betalen de komende jaren
van significant belang zal zijn voor de klantbediening, is een beperkt
aantal bedrijven op dit moment bezig met maatregelen die mobiel betalen
tot een succes moeten maken. Het gaat hierbij met name om het invoeren
van mobiele platforms, die de loyaliteit moeten vergroten, de kosten
van mobiel betalen moeten verlagen en de banken uiteindelijk een plaats
moeten opleveren in de waardeketen van mobiel betalen.
Uit onderzoek van KPMG onder 150 bestuurders in de bancaire sector
blijkt dat 85% van de bestuurders verwacht dat mobiel betalen de
komende 1 tot 4 jaar een prominente plaats zal innemen in de
klantbediening en het klantcontact. Een beperkt aantal banken neemt op
dit moment een voorsprong op de concurrentie door mobiele platforms te
gebruiken.
Ondanks de uitdagingen die er op dit moment nog op het gebied van
mobiel betalen bestaan, denken de banken dat de mobiele
betalingstechnologie in de toekomst door vrijwel iedereen gebruikt zal
worden. Ruim 80% van de banken verwacht dat mobiel betalen binnen 4
jaar voor iedereen beschikbaar is, de helft denkt dat deze manier van
betalen binnen twee jaar door iedereen gebruikt zal worden.
Op weg naar mobiel betalen blijken de bestuurders een aantal
belangrijke obstakels te zien. Ruim 70% ziet de beveiliging van mobiele
diensten als de grootste uitdaging. Daarnaast vormen een tekort aan
technologische standaarden en infrastructuur een belangrijke barrière
voor het op grote schaal uitrollen van mobiel betalen. Veel
bankmanagers blijken zich snel bewust te worden van het groeiende
risico van nieuwe concurrentie in de markt voor mobiel betalen.
De mogelijkheid dat mobiele operators samen gaan werken met
toestelfabrikanten om een systeem te bouwen dat onafhankelijk is van de
traditionele betalingsinfrastructuur wordt door een aantal banken als
een serieuze bedreiging gezien. Daarnaast worden nieuwkomers op de
markt, zoals online betalingsspecialisten en de grote online
dienstverleners, door een aantal banken als een nog serieuzere
bedreiging gezien.
"Het onderzoek laat zien dat banken over de hele wereld en ook in
Nederland in twee kampen in te delen zijn", zegt Lex Dekkema, partner
bij KPMG Financial Services. Dekkema: "Er zijn banken die zich richten
op innovatie en meewerken aan het vormgeven van het mobiele landschap
en de daarbij horende standaarden én banken die een voorkeur hebben om
te volgen. Voor banken die volgen is het van groot belang dat zij
standaarden snel kunnen invoeren zoadat zij mobiel bankieren op een
efficiënte manier kunnen aanbieden.
Hoewel er nog een aantal barrières zijn die de massale adoptie van
mobiel betalen in de weg staan, zal de bancaire sector zich moeten
inspannen om deze obstakels weg te nemen zodat de hegemonie van de
banken in het betalingssysteem kan worden behouden.
Banken over de hele wereld zullen hun business model volgens Marcel de
Keizer van KPMG moeten heroverwegen. De Keizer: "Nieuwe concurrentie
van niet-traditionele partijen, zoals Apple, Google en PayPal, zal de
banken ertoe dwingen om snel te schakelen om hun inkomsten uit
betalingen te behouden en voordeel te halen uit mobiele platforms. Met
name voor retail-banken is de richting waarin mobiel betalen zich
ontwikkelt van zeer groot belang voor de toekomst.
In Nederland moeten banken zich, naast de keuze van de juiste
standaarden, vooral gaan richten op innovatie voor de gebruikers, zoals
Mobile ticketing. En als straks ook alle technologische problemen zijn
opgelost, moeten zij de mobiele betalingstechnologie inzetten voor een
scala aan bancaire en niet-bancaire producten. Het gebruik maken van de
technologie moet het mogelijk maken een klant een beter passend aanbod
te doen op een bepaald moment en op een bepaalde locatie."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.