Twee hoogwaardige buslijnen tussen Amsterdam-Noord en Zaanstad op komst
De Stadsregio Amsterdam, de gemeenten Zaanstad, Amsterdam en stadsdeel
Noord hebben ingestemd met de resultaten van de planstudie
Zaancorridor. Op 13 juli ondertekenden de partijen een
bestuursovereenkomst waarin de verdere afspraken over de uitvoering en
financiering zijn vastgelegd. Het gaat om de aanleg van twee routes
voor hoogwaardig busvervoer tussen Amsterdam en Zaandam die belangrijke
woon- en werklocaties met elkaar verbinden.
Tracé
Het ene tracé loopt van de Zaanse Schans, via NS-station Kogerveld naar
de toekomstige metrohalte Van Hasseltweg in Amsterdam Noord. Het andere
loopt van Zaandam NS-station naar het Buikslotermeerplein. Met deze
voorkeurstracés worden de NS-stations Kogerveld en Zaandam bediend, en
worden Zaandam en Amsterdam-Noord goed aangesloten op de
Noord/Zuidlijn. Waar de lijnen elkaar kruisen, is een goede overstap
voorzien, met een aansluiting op buslijnen richting Sloterdijk. Het
gaat om tracés waar nu ook al bussen rijden maar die de komende jaren
stapsgewijs verder worden verbeterd.
Versnellingsmaatregelen
Onderdeel van de bestuursovereenkomst is de uitvoering van maatregelen
die leiden tot verhoging van de gemiddelde snelheid van de bus. Hiermee
wordt de doorstroming van de bussen en de betrouwbaarheid van de
dienstregeling op beide routes al op korte termijn verbeterd. Het gaat
om maatregelen als het aanbrengen van busstroken, het herindelen van
kruisingen of het aanpassen van verkeersregelinstallaties. Hiermee
wordt de bus aanzienlijk sneller en betrouwbaarder. Als eerste
aanpassing worden busbanen gerealiseerd op de Klaprozenweg in Amsterdam
Noord. Het hele project zal in 2017 zijn afgerond.
Twee hoogwaardige buslijnen beste optie
De mobiliteit in de Zaanstreek en Amsterdam Noord zal de komende jaren
verder toenemen. Om de bereikbaarheid van nieuwe woon- en werkgebieden
te vergroten is een kwaliteitsverbetering nodig van het openbaar
vervoer. De Stadsregio Amsterdam heeft daarom samen met de gemeenten
Zaanstad, Amsterdam en stadsdeel Amsterdam Noord de mogelijkheden voor
hoogwaardig openbaar vervoer in dit gebied onderzocht. Onderdeel van de
studie was ook een quickscan naar vertramming van het traject. Het
bleek dat de kosten van twee hoogwaardige buslijnen lager zijn dan van
een enkele tramverbinding en dat deze buslijnen bovendien een betere
vervoersvoorziening bieden.
Financiering
Voor de realisatie van het project HOV Zaancorridor is EUR 60 mln
gereserveerd. Hiervan wordt zo'n EUR 30 mln bijgedragen door het rijk.
De Stadsregio draagt EUR 28,5 mln bij, de gemeente Zaanstad EUR 700.000
en de gemeente Amsterdam EUR 800.000. Nu de planstudiefase is afgerond,
wordt het project overgedragen aan de gemeenten die verantwoordelijk
zijn voor de verdere uitvoering.
Inlichtingen
Zie www.stadsregioamsterdam.nl voor o.a. het eindrapport van de
planstudie `De bus stopt alleen op de halte' en een routekaartje.
Dit is een persbericht van Stadsregio Amsterdam
Stadsdeel Amsterdam-Noord