Ingezonden persbericht



---



Persbericht
13-07-2011

Om de GGZ betaalbaar te houden is het beleid van minister Schippers er op gericht de eerste lijn te verstevigen met effectieve en georganiseerde GGZ, gecombineerd met e-health. Indigo brengt deze manier van werken al enkele jaren in de praktijk. Indigo vindt het van groot belang om transparant te zijn over haar prestaties. Deze publiceren wij in de deze week verschenen Feiten en Cijfers 2010. Hierin laat Indigo zien hoe zij haar kernwaarden direct en dichtbij, snel en doelmatig en eigentijds en betrouwbaar realiseert. Een aantal kerncijfers zijn: > Indigo heeft in 2010 bijna 50.000 mensen geholpen om hun psychische problemen aan te pakken met een cursus of een kortdurende behandeling. > Steeds meer jongeren zoeken hulp bij Indigo. Het percentage jongeren is van 8% in 2009 verdubbeld naar 16% in 2010. > Door het veelzijdige karakter van onze hulpverleners en ons stepped-care aanbod, is Indigo in staat om mensen met matige tot zeer ernstige problemen te helpen: bij 55% wordt hoog tot zeer hoog gescoord wat betreft de ernst van de klachten en problemen. > Bij 51% van de cliënten leidt een behandeling tot een significante verbetering of herstel. > Gemiddeld duurt een behandeling 5 gesprekken. > Gemiddeld wordt er in slechts 10% van de gevallen doorverwezen naar de gespecialiseerde tweede lijn. Indigo ziet, net als in 2009, dat substitutie van zorg uit de tweede naar de eerste lijn daadwerkelijk plaatsvindt, indien georganiseerde generalistische GGZ in samenwerking met huisartsen en andere partijen in de regio mogelijk wordt gemaakt. Indigo gaat betrokkenen partners in gesprek, zodat er gezamenlijk wordt bijgedragen aan het realiseren van betaalbare en laagdrempelige zorg in de eerste lijn.

EINDE BERICHT