Simac Techniek NV


13 juli 2011 | Rode Kruis gebruikt TeleForm van Simac Document Solutions bij Nijmeegse 4-daagse

Het Nederlandse Rode Kruis ondersteunt de wandelaars tijdens de Vierdaagse te Nijmegen. De zorg die het Rode Kruis levert bestaat uit Eerste Hulp, blaarbehandeling en Medische Zorg. Zo'n 400 vrijwilligers verblijven gedurende een week in Nijmegen. Zo'n 40.000 wandelaars vormen de potentiële klanten, waarvan er 4.000 per jaar door het Rode Kruis worden behandeld. Dat kan zijn voor flauwtes en ander ongemak, voor blaarbehandeling of voor wat ernstiger problemen zoals uitdroging of oververhitting die medische aandacht behoeven van de Rode Kruis artsen en verpleegkundigen. Tijdens de marsen zijn 4 (hulp)ambulances aanwezig die zorgen voor liggend vervoer naast de 25 NRK voertuigen die zorgen voor aan- en afvoer van personeel en uitgevallen wandelaars.

Bijzonder dit jaar is de vastlegging van alle blaarbehandelingen op een nieuw formulier. Dit formulier is ontwikkeld samen met Simac Document Solutions. De apparatuur en TeleForm software die de formulieren gaat verwerken is ook beschikbaar gesteld door Simac. Met een verbazingwekkende snelheid van zo'n 75 formulieren per minuut zullen tijdens de Vierdaagse 2011 ruim 4.000 formulieren worden verwerkt. Doel is dagelijks een goed inzicht te hebben in de behandelingen.

Niet zo zeer de kwantiteit is daarbij van belang maar veel meer de kwaliteit en wat er is behandeld. Op basis van 69 velden die TeleForm per formulier verwerkt, kan straks worden terug gevonden dat we bijvoorbeeld 1.521 grote tenen hebben behandeld of hoeveel wandelaars we hoe vaak hebben gezien. Maar veel belangrijker is of het bloedblaren of normale gesloten blaren zijn geweest. Kortom, een bron van informatie waarop het Medisch Team voor de komende jaren kan sturen op betere kwaliteit door bijvoorbeeld trainingen nog beter af te stemmen op de daadwerkelijk uitgevoerde behandelingen. Maar ook in geval een wandelaar reclameert kan het behandelformulier digitaal worden opgeroepen en bekeken: Heeft er een behandeling plaatsgevonden? Wanneer, door wie en wat is er behandeld? Kortom, een zeer snelle weg in de computer in plaats van een berg van 4.000 formulieren waaruit dat ene A5-je gevonden moet worden.

Een perfecte combinatie van technologie en hanteerbaarheid in het veld door de vele Rode Kruisvrijwilligers.

Eugène Ploegmakers
Plv. Manager Verbindingen en ICT
Het Nederlandse Rode Kruis
Projectteam 4Daagse Nijmegen