13 juli 2011 | Rode Kruis gebruikt TeleForm van Simac Document Solutions bij
Nijmeegse 4-daagse
Het Nederlandse Rode Kruis ondersteunt de wandelaars tijdens de
Vierdaagse te Nijmegen. De zorg die het Rode Kruis levert bestaat uit
Eerste Hulp, blaarbehandeling en Medische Zorg. Zo'n 400 vrijwilligers
verblijven gedurende een week in Nijmegen. Zo'n 40.000 wandelaars
vormen de potentiële klanten, waarvan er 4.000 per jaar door het Rode
Kruis worden behandeld. Dat kan zijn voor flauwtes en ander ongemak,
voor blaarbehandeling of voor wat ernstiger problemen zoals uitdroging
of oververhitting die medische aandacht behoeven van de Rode Kruis
artsen en verpleegkundigen. Tijdens de marsen zijn 4 (hulp)ambulances
aanwezig die zorgen voor liggend vervoer naast de 25 NRK voertuigen die
zorgen voor aan- en afvoer van personeel en uitgevallen wandelaars.
Bijzonder dit jaar is de vastlegging van alle blaarbehandelingen op een
nieuw formulier. Dit formulier is ontwikkeld samen met Simac Document
Solutions. De apparatuur en TeleForm software die de formulieren gaat
verwerken is ook beschikbaar gesteld door Simac. Met een
verbazingwekkende snelheid van zo'n 75 formulieren per minuut zullen
tijdens de Vierdaagse 2011 ruim 4.000 formulieren worden verwerkt. Doel
is dagelijks een goed inzicht te hebben in de behandelingen.
Niet zo zeer de kwantiteit is daarbij van belang maar veel meer de
kwaliteit en wat er is behandeld. Op basis van 69 velden die TeleForm
per formulier verwerkt, kan straks worden terug gevonden dat we
bijvoorbeeld 1.521 grote tenen hebben behandeld of hoeveel wandelaars
we hoe vaak hebben gezien. Maar veel belangrijker is of het bloedblaren
of normale gesloten blaren zijn geweest. Kortom, een bron van
informatie waarop het Medisch Team voor de komende jaren kan sturen op
betere kwaliteit door bijvoorbeeld trainingen nog beter af te stemmen
op de daadwerkelijk uitgevoerde behandelingen. Maar ook in geval een
wandelaar reclameert kan het behandelformulier digitaal worden
opgeroepen en bekeken: Heeft er een behandeling plaatsgevonden?
Wanneer, door wie en wat is er behandeld? Kortom, een zeer snelle weg
in de computer in plaats van een berg van 4.000 formulieren waaruit dat
ene A5-je gevonden moet worden.
Een perfecte combinatie van technologie en hanteerbaarheid in het veld
door de vele Rode Kruisvrijwilligers.
Eugène Ploegmakers
Plv. Manager Verbindingen en ICT
Het Nederlandse Rode Kruis
Projectteam 4Daagse Nijmegen
Simac Techniek NV