eDarling presenteert nieuwe site met Facebook-functies


Facebook als voorbeeld voor allen; Hoe homogenisering ook social networking in haar greep heeft

Amsterdam - Berlijn, 20110713 -- We zien bedrijven, sociale netwerken en blogs, streven naar nieuwe functies, zodat de gebruiker zich thuis voelt; zich facebook voelt. Facebook zorgt voor een omgeving waarin een vertrouwde en kwalitatieve ervaring de norm is geworden voor menselijke interactie op het net. Maar wat maakt Facebook dan zo belangrijk?

Facebook zorgde voor een social network revolutie waar zelfs de reus Google van schrok. Deze angst was niet ongegrond, want in mei 2010 had Facebook al meer bezoekers dan Google. Onlangs voorspelde het Londense bedrijf EDERSA Analysis dat Facebook het ook qua reclame-inkomsten beter zal doen dan Google. Dit gebeurt nu al.

In essentie geeft Facebook de virtuele wereld van het internet een sociaal karakter. Het wist de normale menselijke interactie te grijpen en vertaalde het naar een sociaal platform. Dat deze methode succesvol is, bewijzen de 750 miljoen gebruikers die Facebook in haar 7-jarig bestaan kent.

Het belangrijkste is echter dat Facebook in staat is geweest een nieuwe behoefte te creëren. Mark Zuckerberg (oprichter Facebook) zorgde voor een nieuwe vorm van communicatie, welke wordt onderzocht door toonaangevende universiteiten. Er is geen weg meer terug, Facebook legt trends op waar zelfs de groten der aarden niet omheen kunnen.

"Of je facebookt of je sterft" lijkt de nieuwe stelregel voor social networking. Iedereen probeert de functies van Facebook bij te houden en te kopiëren. Onlangs lanceerde Google nog haar eigen versie van "vind ik leuk" en de "+1 knop". Google is niet de enige die op de Facebook-trein springt, zo volgen ook Youtube en de matchmaking site eDarling. De laatste presenteerde deze week een nieuwe versie met buttons als vind ik leuk en foto aanvragen. Dit staat allemaal in het teken van de gebruiker die zich zo op een vertrouwd en technisch sterker platform bevindt. Andere bedrijven, zoals Spotify of Bing, kunnen het zich veroorloven om overeenkomsten met Facebook sluiten.

Affinitas GmbH -eDarling