Gemeente Amsterdam



9 juni 2011 083

Amsterdamse kadernota: onorthodoxe aanpak sociale problemen bij verdere bezuinigingen

De gemeente Amsterdam bezuinigt de komende jaren fors. De stad moet naast eigen bezuinigingen ook bezuinigingen die door het Rijk worden opgelegd verwerken. De bezuinigingen raken de Amsterdammers direct in inkomen, in hulpaanbod, in begeleiding naar werk of via indirecte voorzieningen. Bij een aantal gezinnen, alleenstaanden, ouderen en licht verstandelijk gehandicapten komt de optelsom van de bezuinigingen extra hard aan. Amsterdam kiest er daarom voor om in haar beleid deze inwoners tegelijkertijd nadrukkelijk aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid, én zoveel mogelijk te ontzien. De omvang van de Rijksbezuinigingen is echter zo groot, dat totale compensatie onmogelijk is. Het college van B&W kiest er bewust voor om de lastendruk voor inwoners en bedrijven te matigen. Dat staat in de kadernota 2012 die het college op dinsdag 7 juni heeft vastgesteld. In de kadernota worden de financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting 2012 vastgelegd. De gemeenteraad besluit op 13 en 14 juli over de kadernota. Overzicht gevolgen Rijksbeleid Structurele Rijksbezuinigingen in Amsterdam Participatie (re-integratie en inburgering) Leefbaarheid en Veiligheid Armoede Uitkeringen (o.a. WWB, WWIK) Decentralisatie jeugdzorg Kunst en cultuur (op instellingen) Openbaar vervoer (op stadsregio) Werken naar Vermogen Passend onderwijs Zorg (IQ-maatregel en AWBZ) Gemeentefonds G4 vaste factor Totaal Inschatting financiële gevolgen 2012 2013-2015 (totaal) 50 mln 40 mln 10 mln 10 mln 10 mln 17 mln 40-50 mln 50-70 mln 0-80 mln PM PM PM 23 mln PM PM 87 mln + PM 163-273 mln + PM

De effecten van de Rijksbezuinigingen op het Gemeentefonds vallen mee, maar daar tegenover staan wel zware bezuinigingen op specifieke uitkeringen. Zo wordt in 2012 fors bezuinigd binnen het sociaal domein, vooral op re-integratie. Deze bezuiniging van naar schatting 50 miljoen loopt naar 2014 sterk op. Verder worden in 2012 de budgetten voor jeugd en veiligheid en armoedebeleid gekort, en volgen in 2013 de bezuinigingen op de IQ-maatregel (van 85 naar 70 als bovengrens) en de decentralisatie van de AWBZ. Ook na 2013 en 2014 staan nog forse bezuinigingsmaatregelen gepland. Tijdelijk opvangen bezuinigingen Voor complete compensatie van de bezuinigingen is geen geld. Het college kiest er voor te investeren in verandering en compenseert de meest schrijnende gevallen. Belangrijke investeringen in de aanpak van de begeleiding naar werk, van risicojongeren en armoedebeleid blijven behouden. Hervormingen binnen de zorg worden onverminderd voortgezet. Om bij een sterk dalend budget toch goede kwaliteit aan voorzieningen te kunnen bieden zijn echter drastische hervormingen nodig. Onorthodoxe aanpak Alleen door intensief en op een onorthodoxe manier met elkaar samen te werken kan voorkomen worden dat de groepen Amsterdammers die het al krap of moeilijk hebben, het hardst worden getroffen. Daarom komen niet meer de regelingen maar de Amsterdammers zelf centraal te staan in het beleid. Te beginnen met kwetsbare gezinnen (huishoudens). Door innovatief samen te werken kunnen de beschikbare middelen vanaf 2013 zo effectief mogelijk worden ingezet, terwijl de budgetten krimpen. Van een veelvoud aan regelingen komt er één budget met een gezinsmanager. Bij de aanpak wordt uitgegaan van de eigen kracht: dat wat mensen zelf kunnen en met inzet van hun eigen netwerk. Eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht Alle middelen en activiteiten die worden ingezet moeten mensen aanspreken op hun eigen kracht en hen verder helpen in hun ontwikkeling. Hulp en ondersteuning worden gebo den vanuit het principe van wederkerigheid. Wie armoedevoorzieningen ontvangt, zet zich ook in voor de stad. Bijvoorbeeld door werk of ouderparticipatie. Uitgangspunt is dat de inzet past bij de mogelijkheden en talenten van deze Amsterdammers en hen een stap vooruit helpt. Zelfs de meest kwetsbare persoon heeft immers een talent of mogelijkheid waarbij kan worden aangesloten. Daarnaast wordt het netwerk van mensen altijd ingeschakeld bij het verlenen van ondersteuning. Omdat de stad een verantwoord niveau van zorg en ondersteuning wil kunnen blijven bieden aan mensen met beperkingen, zijn deze heldere keuzes nodig. Andere keuzes uit de kadernota: · De investeringen uit het programakkoord worden voortgezet. Daarnaast kiest het college voor belangrijke nieuwe bestedingen (opvolgen advies commissie-Gunning), stevige structurele investeringen (onderwijshuisvesting), flinke onvermijdelijke uitgaven (tunnelveiligheid). · Amsterdam blijft investeren in de economische kracht en duurzame toekomst van de stad. In de kadernota doet het college voorstellen op welke wijze geld in het AIF ter beschikking wordt gesteld voor financieel en maatschappelijk renderende investeringen in Economie & Innovatie en in Klimaat & Energie. · Naast de brede hervorming van het sociaal domein worden ook hervormingen ingezet bij veiligheid, kunst en cultuur en zorg. · De bezuinigingsopgave van 208 miljoen staat onder druk, maar blijft gehandhaafd. · De gemeente laat een financiële stresstest uitvoeren op haar financiële posities om beter inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van de stad op middellange termijn. · Bezoekers van Koninginnedag gaan via een toeslag op treinkaartjes meebetalen aan het schoonmaken van de stad.