Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Ziekenhuizen doen hun voordeel met ZorgkaartNederland
14 juli 2011
Ziekenhuizen roepen actief hun patiënten op om hun ervaring met het
ziekenhuis te delen op waarderingssite www.ZorgkaartNederland.nl. Het
Deventer Ziekenhuis en het Haagse HagaZiekenhuis zijn de eerste twee
ziekenhuizen die zich op deze manier openstellen voor de mening van
patiënten. Op basis van de ervaringen kunnen de ziekenhuizen hun
zorgverlening verder verbeteren. 'En dat is een geweldige ontwikkeling'
zegt NPCF-directeur Wilna Wind.
Via flyers, website en informatieschermen vragen het Deventer
Ziekenhuis en het HagaZiekenhuis aan patiënten om hun ervaring met het
ziekenhuis te plaatsen op de onafhankelijke website
ZorgkaartNederland.nl. Daarmee biedt ZorgkaartNederland niet alleen
keuze-informatie voor patiënten die op zoek zijn naar de juiste
zorgverlener. Het biedt ook informatie aan zorgaanbieders hoe ze hun
zorgverlening nog beter kunnen afstemmen op de patiënt.
'Met ZorgkaartNederland krijgen zorgaanbieders dezelfde informatie als
uit bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoek, met het verschil dat de
informatie die ze met ZorgkaartNederland krijgen volledig transparant
is, ook voor patiënten,' zegt Wilna Wind. 'Patiënten krijgen op deze
manier steeds beter in beeld hoe een ziekenhuis volgens andere
patiënten scoort op de zorgverlening, de informatievoorziening en het
effect van de behandelingen. Hoe beter een patiënt geïnformeerd is, hoe
beter hij een keuze kan maken voor de beste zorgverlener. En in het
stelsel dat we nu hebben is het van wezenlijk belang dat de patiënt
steeds meer informatie in handen heeft.' De NPCF hoopt dat alle
Nederlandse zorginstellingen het voorbeeld van het HagaZiekenhuis en
het Deventer Ziekenhuis volgen.
Voorzitter Tineke Hirschler van de Raad van Bestuur van het Deventer
Ziekenhuis: 'Via ZorgkaartNederland krijgen we een eerlijk advies van
onze patiënten over allerlei aspecten van de zorg die we leveren. Meer
dan 350 mensen hebben ons inmiddels beoordeeld en daar zijn we erg blij
mee. Sommige opmerkingen zijn voor ons daadwerkelijk aanleiding om de
kwaliteit van onze zorg en onze faciliteiten verder te verbeteren. Dat
is precies waarom ZorgkaartNederland voor ons als ziekenhuis zo
waardevol is.'
'Wij vinden de mening van de patiënt belangrijk, omdat we ervan kunnen
leren', zegt dr. Marjolein Tasche, lid van de Raad van Bestuur van het
HagaZiekenhuis. 'Daarom doen we ook voortdurend onderzoek. Voor je
eigen meningsvorming is het belangrijk te putten uit verschillende
bronnen. Daarom zien wij ZorgkaartNederland als een nuttige
aanvulling.'
Behalve de patiëntenervaringen biedt ZorgkaartNederland.nl diverse
andere diensten voor zorgaanbieders. Zo kunnen zij een eigen
profielpagina aanmaken met daarop algemene informatie, nieuwsberichten,
actuele mededelingen over bijvoorbeeld openingstijden en
wegopbrekingen. Bovendien kunnen zorgaanbieders de waarderingen zelf
analyseren op allerlei onderwerpen, zoals bijvoorbeeld
klantvriendelijkheid of hygiëne. Ook is het voor zorgaanbieders
mogelijk om de prestaties van verschillende locaties onderling te
vergelijken, of te leggen naast de prestaties van een nabijgelegen
zorgaanbieder.
Sinds de lancering van ZorgkaartNederland.nl op 1 december 2009 zijn er
ruim 50.000 ervaringen met artsen en instellingen geplaatst. De site
wordt maandelijks een half miljoen maal bezocht. Daaruit blijkt dat de
website voldoet aan de behoefte aan keuze-informatie, en de behoefte om
ervaringen ten aanzien van de zorg te delen met anderen.