Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Ziekenhuizen doen hun voordeel met ZorgkaartNederland

14 juli 2011
Ziekenhuizen roepen actief hun patiënten op om hun ervaring met het ziekenhuis te delen op waarderingssite www.ZorgkaartNederland.nl. Het Deventer Ziekenhuis en het Haagse HagaZiekenhuis zijn de eerste twee ziekenhuizen die zich op deze manier openstellen voor de mening van patiënten. Op basis van de ervaringen kunnen de ziekenhuizen hun zorgverlening verder verbeteren. 'En dat is een geweldige ontwikkeling' zegt NPCF-directeur Wilna Wind.

Via flyers, website en informatieschermen vragen het Deventer Ziekenhuis en het HagaZiekenhuis aan patiënten om hun ervaring met het ziekenhuis te plaatsen op de onafhankelijke website ZorgkaartNederland.nl. Daarmee biedt ZorgkaartNederland niet alleen keuze-informatie voor patiënten die op zoek zijn naar de juiste zorgverlener. Het biedt ook informatie aan zorgaanbieders hoe ze hun zorgverlening nog beter kunnen afstemmen op de patiënt.

'Met ZorgkaartNederland krijgen zorgaanbieders dezelfde informatie als uit bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoek, met het verschil dat de informatie die ze met ZorgkaartNederland krijgen volledig transparant is, ook voor patiënten,' zegt Wilna Wind. 'Patiënten krijgen op deze manier steeds beter in beeld hoe een ziekenhuis volgens andere patiënten scoort op de zorgverlening, de informatievoorziening en het effect van de behandelingen. Hoe beter een patiënt geïnformeerd is, hoe beter hij een keuze kan maken voor de beste zorgverlener. En in het stelsel dat we nu hebben is het van wezenlijk belang dat de patiënt steeds meer informatie in handen heeft.' De NPCF hoopt dat alle Nederlandse zorginstellingen het voorbeeld van het HagaZiekenhuis en het Deventer Ziekenhuis volgen.

Voorzitter Tineke Hirschler van de Raad van Bestuur van het Deventer Ziekenhuis: 'Via ZorgkaartNederland krijgen we een eerlijk advies van onze patiënten over allerlei aspecten van de zorg die we leveren. Meer dan 350 mensen hebben ons inmiddels beoordeeld en daar zijn we erg blij mee. Sommige opmerkingen zijn voor ons daadwerkelijk aanleiding om de kwaliteit van onze zorg en onze faciliteiten verder te verbeteren. Dat is precies waarom ZorgkaartNederland voor ons als ziekenhuis zo waardevol is.'

'Wij vinden de mening van de patiënt belangrijk, omdat we ervan kunnen leren', zegt dr. Marjolein Tasche, lid van de Raad van Bestuur van het HagaZiekenhuis. 'Daarom doen we ook voortdurend onderzoek. Voor je eigen meningsvorming is het belangrijk te putten uit verschillende bronnen. Daarom zien wij ZorgkaartNederland als een nuttige aanvulling.'

Behalve de patiëntenervaringen biedt ZorgkaartNederland.nl diverse andere diensten voor zorgaanbieders. Zo kunnen zij een eigen profielpagina aanmaken met daarop algemene informatie, nieuwsberichten, actuele mededelingen over bijvoorbeeld openingstijden en wegopbrekingen. Bovendien kunnen zorgaanbieders de waarderingen zelf analyseren op allerlei onderwerpen, zoals bijvoorbeeld klantvriendelijkheid of hygiëne. Ook is het voor zorgaanbieders mogelijk om de prestaties van verschillende locaties onderling te vergelijken, of te leggen naast de prestaties van een nabijgelegen zorgaanbieder.

Sinds de lancering van ZorgkaartNederland.nl op 1 december 2009 zijn er ruim 50.000 ervaringen met artsen en instellingen geplaatst. De site wordt maandelijks een half miljoen maal bezocht. Daaruit blijkt dat de website voldoet aan de behoefte aan keuze-informatie, en de behoefte om ervaringen ten aanzien van de zorg te delen met anderen.