KPMG
Nederlandse hotelbranche vertoont voorzichtig herstel
De Nederlandse hotelbranche vertoont een voorzichtig herstel. De hotels
hebben vorig jaar voor het eerst de bezettingsgraad weer licht zien
stijgen. De gemiddelde bezettingsgraad kwam vorig jaar uit op 63,6%,
een stijging van 1,8% vergeleken met 2009. De gemiddelde kamerprijs
daalde echter ook vorig jaar, van 95 euro in 2008 en 90 euro in 2009
tot 87 euro in 2010.
De gemiddelde kameromzet bleef met 56 euro gelijk. De gemiddelde
opbrengst per kamer steeg vorig jaar met ruim 2.000 euro tot 46.374
euro. De gemiddelde stijging van de bezettingsgraad wordt met name
veroorzaakt door het herstel van het vier- en vijfsterrensegment en dan
met name in de Randstad. Zo steeg de bezettingsgraad van de hotels in
Noord-Holland met 9,2% naar 73,1%. Ook in de regio Amsterdam/Schiphol
laat de bezettingsgraad van de vier- en vijfsterrenhotels vergeleken
met 2009 een stijging zien met respectievelijk 5,1% naar 77,5% en 6,3%
naar 71,2%. De vier- en vijfsterrenhotels hebben daarbij bovendien niet
hoeven in te leveren op hun kamerprijs. Deze is in 2010 gestegen met
respectievelijk 12,8% en 9,3%. De bezettingsgraad van de
driesterrenhotels in deze regio vertoont echter een forse daling, van
24% naar 61,9%.
In de regio buiten Amsterdam/Schiphol is de bezettingsgraad van de
driesterrenhotels nagenoeg gelijk gebleven. De bezettingsgraad van de
vier- en vijfsterrenhotels buiten Amsterdam/Schiphol is vorig jaar met
respectievelijk 3,3% en 15,9% gestegen naar 63,2% en 55,0%. Bij de
vijfsterrenhotels blijkt dit echter ten koste te zijn gegaan van de
gemiddelde kamerprijs, die een daling laat zien van 13,2% naar 148
euro. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder bijna 200
Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.
Volgens Mark Kemper van KPMG herstelt de hotelmarkt zich sneller dan
verwacht. Kemper: "De stijging van de bezettingsgraad komt terug in
bijna alle regio's en segmenten. Vooral het zakelijke segment in de
Randstad begint aan te trekken en vertoont de eerste tekenen van groei.
Toch zijn er ook uitzonderingen. Met name de kleinere driesterrenhotels
hebben moeite om uit de recessie te komen. Hotels met minder dan 50
kamers hebben te maken met een gemiddelde daling in hun
bezettingspercentage van 3,9% naar 61,2% en de driesterrenhotels zien
hun bezettingsgraad dalen met 2,6% naar 60,2%.
Door de daling van de gemiddelde kamerprijs in de afgelopen jaren
blijken gasten eerder te kiezen voor het vier- en vijfsterrensegment.
Deze segmenten zien hun bezettingsgraad stijgen met respectievelijk 5%
naar 66,2% en 6,3% naar 62,3%. Ook het herstel buiten de Randstad laat
nog even op zich wachten. De gemiddelde kamerprijs neemt hier af met
5,4% vergeleken met 2009 en de bezettingsgraad stijgt met slechts 1,1%.
Ik verwacht echter dat het herstel volgend jaar ook buiten de Randstad
zichtbaar zal zijn. Bij het grootste deel van de hotels zien we nu al
een stabilisatie van de bezettingsgraad. Ik verwacht dan ook dat in
2011 de bezettingsgraad en met name de gemiddelde kamerprijs ook buiten
de Randstad zullen stabiliseren."
Nederlandse hotels blijken in toenemende mate social media, zoals
Hyves, Facebook en Twitter, in te zetten bij hun dagelijkse
bedrijfsvoering. Bijna 30% van de onderzochte hotels gebruikt social
media voor marketingdoeleinden en ruim 20% voor het onderhouden van
contacten met bestaande en potentiële gasten. En ook bij het werven en
selecteren van nieuw personeel blijken social media in toenemende mate
te worden gebruikt. Kemper: "Ik verwacht dat social media steeds vaker
zullen worden ingezet voor de sales-activiteiten van de hotels. En met
name de applicaties op de smartphone zullen hierin een belangrijke rol
gaan spelen. Persoonlijk, compact, efficiënt, kostenbeheersend en
direct contact met de gasten zijn de nieuwe begrippen die voortvloeien
uit deze ontwikkeling."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.