TenneT


Project vervanging PKI-certificaten nu en volgend jaar

11-07-2011 Om het berichtenverkeer tussen uw bedrijf en TenneT veilig te laten verlopen wordt de beveiligingstechnologie Public Key Infrastructure (PKI) gebruikt. Vanaf september 2010 heeft TenneT de gebruikers van het Centraal Postbus Systeem (CPS) met regelmaat over het project PKI geïnformeerd. De geldigheid van de huidige PKI-certificaten verloopt op 5 oktober 2011. Op dit moment zijn wij bezig met de migratie naar de nieuwe PKI-certificaten, welke door DigiNotar worden verzorgd. TenneT zal er alles aan doen om de migratie tot een goed einde te brengen.

Stand van zaken migratie
Inmiddels heeft de praktijk nogal wat kinderziektes laten zien. Zo waren er bij TenneT enkele processen die niet goed waren ingeregeld. Wij hebben hiervoor verbeteringsacties doorgevoerd. Op de operationele website van TenneT staat hierover een bericht.

Migratie in de praktijk
TenneT is met de marktpartijen actief bezig voor wat betreft de migratie. Marktpartijen dienen tijdig een certificaat aan te vragen volgens de instructies op de website van DigiNotar. Op deze wijze bent u klaar om probleemloos en volgens planning uw nieuwe certificaat te activeren en uw public key bekend te maken aan de markt.

Ongetwijfeld zullen er marktpartijen zijn bij wie de migratie, om wat voor reden dan ook, niet lukt. Alhoewel TenneT maatregelen neemt om de partijen optimaal in hun migratie te ondersteunen, met als doel dit aantal per migratieronde naar beneden te brengen, zal hierdoor de planning telkens moeten worden herzien. TenneT zal borgen dat de gepubliceerde planning up to date is. Uiteraard verzoekt TenneT de marktpartijen de migratie met voldoende aandacht uit te voeren om de uitval en de verschuivingen in de planning zo veel mogelijk te minimaliseren.

Kan uw systeem SHA2 aan? Raadpleeg uw softwareleverancier! Met de huidige migratie zijn we nog niet klaar. Het doel is om het beveiligingsniveau te verhogen. TenneT wil daarom overgaan naar SHA2-certificaten. SHA1 voldoet niet meer en wordt vanaf volgend jaar niet meer ondersteund door DigiNotar. We hebben de overgang naar SHA2 uitgesteld omdat een aantal marktpartijen te kennen hebben gegeven hiervoor niet klaar te zijn.

Daarom vragen we u te onderzoeken of uw systemen SHA2 aankunnen. Raadpleeg zo nodig uw softwareleverancier. Doet u dit te laat en moet u aanpassingen in uw systemen doen, dan loopt u het risico niet tijdig over te kunnen gaan naar SHA2 en kunt u geen berichten meer uitwisselen via het TenneT CPS. Vragen hierover kunt u stellen aan het Servicecentrum via servicecentrum@tennet.eu of +31 (0)26 373 1717.

De projectpagina kunt u vinden op http://www.diginotar.nl/TenneT.

Deze en eerdere berichtgeving kunt u ook vinden op de website van TenneT.