TenneT
TenneT aan de slag met uitkomsten KTO voor PV-partijen
11-07-2011 Uit het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) dat eind 2010 is
uitgevoerd onder aangeslotenen en programma verantwoordelijke partijen
(PV-partijen), is naar voren gekomen dat er een aantal aspecten is
waarop wij onze service richting de PV-partijen kunnen verbeteren.
Hierbij de stand van zaken van de verbetertrajecten die wij ingezet
hebben.
PKI fase 1 en 2
Op dit moment vindt de migratie plaats naar de nieuwe Public Key
Infrastructure (PKI) certificaten. De start van de migratie had last
van nogal wat kinderziektes. TenneT heeft er hard aan gewerkt om
verbeteracties doorgevoerd te krijgen. Zoals met de marktpartijen is
afgestemd wordt het project volgend jaar opgevolgd door de overgang
naar SHA2 certificaten. Dit project zal aanvangen na afronding van PKI
fase 1. De migratie zelf zal starten in mei 2012. Klik hier voor de
laatste update.
Klanttoegang
De wijze waarop marktpartijen het Centraal Postbus Systeem (CPS) moeten
benaderen is nogal gedateerd. TenneT is een project gestart om deze
toegang te moderniseren. Op dit moment zijn de functionele eisen
opgesteld en de markt zal hierover worden geconsulteerd. Één van de
aspecten van het project is de keuze van de verbinding (open of
gesloten). Om alle consequenties helder te krijgen worden nu
verschillende leveranciers benaderd. Naar verwachting is het project
live in het eerste kwartaal van 2012.
Bijeenkomsten PV
In de maand september 2011 organiseert TenneT een tweetal overleggen
nl.:
* Workshop PV
In deze workshop krijgen operationele medewerkers van PV-partijen
en van TenneT de mogelijkheid om, gedurende één dag, kennis te
nemen van de ins en outs van het nominatieproces (zowel day ahead
als intraday). Een uitnodiging wordt binnenkort toegezonden.
* Klankbordgroep PV
In deze bijeenkomst willen wij de PV-partijen informeren over de
projecten die TenneT uitvoert of gaat uitvoeren.
Uit de resultaten van het KTO blijkt dat PV-partijen behoefte
hebben aan open en transparante informatie over de projecten. In de
geplande klankbordgroepen zullen wij ingaan op de voortgang van de
projecten en met de PV-partijen van gedachten wisselen over
knelpunten en te maken keuzes in de projecten. Een uitnodiging kunt
u in de maand juli tegemoet zien.
Ex post nominatie
Het is gebleken dat in de markt grote behoefte bestaat voor de
zogenaamde "Ex post nominatie". Ex post nominatie maakt het mogelijk
dat intraday transacties achteraf door middel van gewijzigde
E-programma's worden verantwoord.
Het project boekt inmiddels goede vooruitgang. Intern worden momenteel
een aantal oplossingsrichtingen besproken, die vervolgens aan de markt
ter consultatie zullen worden voorgelegd. Naar verwachting is GO-LIVE
in Q1 2012.
Website
Uit het klanttevredenheidsonderzoek is gebleken dat de website van
TenneT onvoldoende inspeelt op de wensen van de PV-partijen. Inmiddels
zijn wij hiervoor een verbeteringstraject gestart, waarin onder meer de
mogelijkheid voor een "my-TenneT" pagina wordt onderzocht, waarin u
inzage en beheer heeft over uw gegevens. Op korte termijn wordt
aandacht geschonken aan de actualiteit en de leesbaarheid van de
content van de huidige website. Op een wat langere termijn zal de
gehele website opnieuw opgezet worden, daarbij rekening houdende met
(onder meer) uw wensen en aanbevelingen.
Relatiemanagement
Om onze dienstverlening zo optimaal mogelijk te organiseren heeft
iedere PV-partij vanaf begin mei dit jaar ook een relatiemanager
toegewezen gekregen. Hij of zij is een zogenoemd 'single point of
contact' en behartigt de belangen van de PV-partijen binnen TenneT. De
PV-partijen zijn per brief geïnformeerd over hun relatiemanager. Daarna
heeft de relatiemanager persoonlijk contact opgenomen om kennis te
maken en de wensen van de PV-partijen op verschillende
verbetertrajecten door te nemen. Wij gaan er vanuit dat dit leidt tot
verdere verbetering van de processen.
Heeft u vragen of suggestie voor ons plan van aanpak dan kunt u contact
opnemen met uw relatiemanager of met ons Servicecentrum.