Mening werknemers vaak niet gewaardeerd
Persbericht van Porter Novelli
Hoewel een meerderheid van de werknemers hun mening niet onder stoelen
of banken steekt, wordt er in de meeste gevallen niet naar geluisterd.
Dit blijkt uit een recente poll van Monster onder 2.729 bezoekers
wereldwijd. Slechts een kwart (27%) van alle respondenten zegt het
gevoel te hebben dat z'n mening er wel toe doet, in Nederland is dat
29%. De andere respondenten (65%) geven aan dat hun mening op het werk
wordt verworpen of zelfs wordt genegeerd. 8% geeft aan geen mening te
hebben over het werk.
"Deze poll laat zien dat er op de werkvloer niet altijd ruimte is voor
inspraak. Hoewel het voor werknemers belangrijk is om hun mening te
laten gelden - en het voor werkgevers nog belangrijker is om daar naar
te luisteren - is het niet altijd mogelijk om elke mening te
ventileren. In het bedrijfsleven is de ene mening nou eenmaal
relevanter dan de andere en je kan niet altijd iedereen tevreden
stellen", aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl.
"Werknemers kunnen vanuit hun positie vaak goed zien wat wel en niet
werkt en kunnen zodoende nieuwe kansen goed signaleren. Op hun beurt
moeten werkgevers die het personeel als stakeholder beschouwen, ook
zorgen voor een platform waarop ideeën van werknemers gehoord kunnen
worden. Daarmee behouden werkgevers hun personeel, bovendien is het
goed voor de concurrentiepositie wanneer naar de mening van het
personeel wordt geluisterd."
Een derde (33% totaal) van de respondenten geeft aan dat er op het werk
soms wel naar hun mening geluisterd wordt, maar dat deze daarna vaak
wordt genegeerd. In Nederland ligt dit percentage met 44% hoger.
Eveneens een derde (32%) heeft het gevoel dat er helemaal niet naar hun
mening wordt geluisterd. 24% van de Nederlanders geeft aan niet gehoord
te worden.
Amerikanen slechtst gehoord
Het wereldwijde onderzoek van Monster laat naast overeenkomsten ook
grote verschillen zien per land. In de VS is men het meest somber over
de waardering van een mening op de werkvloer. Bijna de helft van de
Amerikaanse respondenten (44%) zegt het gevoel te hebben dat er niet
naar hun mening geluisterd wordt. Dit staat in scherp contrast met
China, waar één op de vijf werknemers (19%) zegt dat er wel naar hen
wordt geluisterd. In Europa blijken werknemers het vaakst hun mening te
verkondigen. 97% van de ondervraagden hier zegt zijn mening op de
werkvloer kenbaar te maken, in Nederland ligt dit percentage op 95%. De
Europese cijfers komen overeen met de bevindingen uit de VS.
*
Noot voor redacties
Porter Novelli
Over de opiniepe
iling
De resultaten van deze Wereldwijde Monster Poll zijn gebaseerd op stemmen van be
zoekers van de sites van Monster (in Nederland Monsterboard.nl) tussen 1 en 14 j
uni 2011. Er is getoetst of respondenten het gevoel hebben dat hun mening bij hu
n huidige/meest recente baan wordt gewaardeerd (n=2729). De Wereldwijde Monster
Poll, een product van Monster, is een reeks van online polls die de mening van b
ezoekers peilen over carrière, economie en werk.
Over Monsterboard.nl
Monsterboard.nl is gestart op 13 januari 1998 en gevestigd in Amsterdam. Bij Mon
sterboard.nl werken ongeveer 120 medewerkers. Op Monsterboard.nl staan circa 23.
000 vacatures. Per maand kent de site meer dan 2 miljoen bezoeken (november 2010
). Monsterboard.nl is onderdeel van Monster(R), marktleider op het gebied van on
line-recruitment. Met behulp van geavanceerde technologie en optimale dienstverl
ening hebben bedrijven maximale controle over hun recruitmentproces. Klik voor m
eer informatie over de producten en dienstverlening van Monsterboard.nl.
Over Monster Worldwide
Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW), het moederbedrijf van Monster(R), dat al me
er dan een decennium marktleider is op het gebied van online-recruitment, heeft
als streven mensen te inspireren om hun leven te verbeteren. Monster is in 1994
opgericht in de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor staat in Massachusetts. Monst
er heeft 37 lokale websites, gevestigd in 36 landen over de gehele wereld. Monst
er staat bekend om het samenbrengen van gekwalificeerde kandidaten uit alle dele
n van de arbeidsmarkt met gerenommeerde bedrijven in de meest uiteenlopende sect
oren. Door lokaal aanwezig te zijn in belangrijke markten in Noord-Amerika, Euro
pa en Azië kan Monster wereldwijd werkgevers in contact brengen met werkzoekende
n van hoge kwaliteit en persoonlijk carrière-advies bieden. Via websites en onli
ne-diensten biedt Monster adverteerders brede, welomschreven doelgroepen. Monste
r Worldwide maakt deel uit van de S&P 500-index. Meer informatie over de product
en en diensten van Monster is te vinden op: www.monster.com. Klik voor meer info
rmatie over Monster Worldwide.
Wilt u geen Monsterboard.nl persberichten meer van ons ontvangen? Reply dan op d
eze mail.
Contactinformatie (
Razende Robot Reporter