Gemeente Zwolle

Gemeente stopt met schoonmaakregeling graffiti

De gemeente gaat niet door met de schoonmaakregeling graffiti die vanaf 2009 voor de binnenstad gold. De gemeente vindt dat pandeigenaren en/of gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van hun pand.

In 2009 besloten college en raad om een budget beschikbaar te stellen, zodat op kosten van de gemeente de aanwezige graffiti verwijderd kon worden.

Hiertoe werd besloten nadat bleek dat er met de ondernemers in de binnenstad geen gezamenlijke aanpak voor de verwijdering van graffiti tot stand kwam. Van 2006 tot 2009 was er wel een gezamenlijke regeling waar zo'n 105 panden aan meededen.

Budget

Tot medio augustus 2011 is er nog budget beschikbaar, daarna stopt de gemeente met de huidige aanpak. De gemeente had de verwachting dat het op te richten ondernemersfonds voor de binnenstad de verwijdering van graffiti op zich kon nemen.

Nu er geen ondernemersfonds komt, is dit geen optie. Het is nu aan de individuele ondernemer en/of pandeigenaar om voor de schoonmaak van de panden te zorgen.