Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht
PB11-047 14 juli 2011 9.30 uur

Lichte omzetgroei detailhandel
· · Hogere prijzen, maar minder verkopen
Sterke stijging omzet detailhandel via internet

In mei 2011 heeft de detailhandel 0,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat is volledig toe te schrijven aan hogere prijzen. De prijsstijging bedroeg 2,7 procent, terwijl het volume met 2,1 procent kromp. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Daarbij past de kanttekening dat de omzet negatief beïnvloed is door de samenstelling van de koopdagen. Na correctie hiervoor komt de omzetgroei uit op ruim 2 procent. Het volume kromp nog licht. Dit ligt in lijn met de eerste 4 maanden van 2011. Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in mei bijna 1 procent minder omzet. De prijsstijging compenseerde het verlies aan volume niet helemaal. Zowel supermarkten als speciaalzaken noteerden minder omzet. Ook non-foodwinkels hadden in mei te maken met een omzetdaling van ongeveer 1 procent. Winkels in woninginrichtingartikelen noteerden de sterkste omzetafname. Daarentegen was de omzet van de textielsupermarkten flink hoger dan een jaar eerder. De omzet van de detailhandel via internet groeide met 8 procent. De tankstations hebben door hogere prijzen ruim 9 procent meer omgezet. Omzetontwikkeling in de detailhandel1)2) %-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder 15 10 5

www.cbs.nl

0 -5 -10 j f ma m j j a s o n d j f ma m j j a s o n d j f ma m j j a s o n d j f ma m 2008 2009 W aarde P rijs 2010 2011

1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken.

Bron: CBS

CBS Persbericht PB11-047

pagina 1 van 4



Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2010 een omzetaandeel van 36 procent), nonfoodwinkels (51 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en tankstations (9 procent). Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de omzetontwikkelingen moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Ten opzichte van mei 2010 kent mei 2011 een dinsdag meer en een zaterdag minder. Ook de samenstelling van de feestdagen verschilde van die in mei 2010. Zo vielen Hemelvaart en Pinksteren dit jaar niet in mei maar in juni. Het effect hiervan is niet bekend. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Wijzigingen Ten opzichte van het persbericht van 16 juni 2011 (PB11-043) zijn er cijfers over april en het eerste kwartaal 2011 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB11-047

pagina 2 van 4



Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2) 2011* mei apr. 2010 jan. t/m 1e kwar- jaar mei taal

%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder

Detailhandel, totaal 1) Omzet Prijs Volume Voedings- en genotmiddelenwinkels Omzet Prijs Volume Supermarkten Omzet Prijs Volume Omzet Non-foodwinkels Omzet Prijs Volume Omzet in: Drogisterijen Bovenkledingwinkels Textielsupermarkten Winkels in woninginrichtingartikelen 3) Winkels in consumentenelektronica 4) Doe-het-zelfwinkels Tankstations Omzet 9,4 7,3
#

0,5 2,7 -2,1

3,2

#

1,9 2,3 -0,4

1,9

#

0,3 1,4 -1,1

2,5 0,6
#

2,1 -0,2
#


-0,7 2,6 -3,2

4,8

#

1,5 1,7 -0,1

1,2

#

1,1 0,4 0,7

2,0 2,7
#

1,3 -0,1
#


-0,6 2,6 -3,1

5,3

#

2,0 1,6 0,3

1,7

#

1,8 0,2 1,6

2,0 3,3
#

1,2 0,5
#

Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen

-1,9 0,7
#


-1,6


-2,3

#


-3,8


-0,9 1,0 -1,8

1,2

#

0,1 0,6 -0,5

0,0

#


-1,5 0,0 -1,5

0,8 0,3
#

0,4 -0,4

6,0 -2,0 5,8 -4,6 -1,2 -2,9 1,4

5,0

# # #

1,8 0,5 -2,9 -3,0 -1,0 0,9 3,5


-0,8 -0,3 -5,0
#

0,6 -0,4 0,8 -4,3 0,3 -4,1 3,0

4,8 -5,1


-3,6 -3,2 1,0 6,4
# #


-2,2 -0,4 2,5 3,2
# #

5)

Winkels in huishoudelijke artikelen

9,8

10,8

#

4,4

1) Exclusief apotheken. 2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. # ) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. *) Voorlopige cijfers.

Bron: CBS
CBS Persbericht PB11-047 pagina 3 van 4



CBS Persbericht PB11-047

pagina 4 van 4






---- --