Gemeente Tilburg

2011185BW Datum 15 juli 2011

Railport Brabant op industrieterrein Loven Gebied wordt klaargestoomd voor combinatie water-, weg- en treinvervoer

Tilburg is een belangrijk knooppunt voor het vervoer van goederen over weg, water en spoor. In de nabije toekomst komen deze drie bij elkaar op industrieterrein Loven. De gemeente Tilburg, ProRail en vervoersbedrijven zoals Versteijnen en Attero ontwikkelen Bezoekadres een knooppunt voor goederenvervoer op de bedrijventerreinen Loven en Schepersven. Het Stadhuisplein 130 grote emplacement dat nu nog in het centrum van Tilburg ligt, wordt deels verplaatst naar deze locatie. Het betreft een groot aantal ruimtelijke maatregelen die samen een enorme Postadres verbetering van de bereikbaarheid van Tilburg betekenen en overlast en onnodige Postbus 90155 spoorbewegingen verminderen. 5000 LH Tilburg

Het overzicht van de maatregelen is te zien op de bijgevoegde kaart, met bijgaand alle ingrepen en toelichtingen daarop. Wethouder Roel Lauwerier: "Goederenvervoer is voor deze stad een industrie waarin vele honderden miljoenen gemoeid zijn. De Rotterdamse haven groeit enorm, maar heeft wel de capaciteit van haar achterland nodig. Cruciaal in het succes van de economische ontwikkeling van onze stad is daarom de ontsluiting. Trimodaliteit van weg, water en spoor op deze manier bij elkaar brengen is uniek in Brabant. Meer verbinding betekent meer werk, meer omzet en meer groei." Fietstunnel Medio 2012 wil de gemeente de spoorwegovergang Rauwbrakenweg afsluiten vanwege uitbreiding van het aantal sporen. De overweg moet dicht omdat er vier sporen ter hoogte van de overweg komen te liggen en er lange wachttijden ontstaan door stilstaande treinen op het spoor. Dat levert een onveilige situatie op. Ter vervanging komt er een fietspad tussen de spoorwegovergang De Kraan en de Rauwbrakenweg. Op termijn wil de gemeente bovendien een fietstunnel onder het spoor aanleggen. Alternatieve route Als medio 2012 de overweg wordt afgesloten, is de geplande fietstunnel nog niet klaar. De gemeente legt daarom een fietspad aan langs de noordzijde van het spoor tussen De Kraan en de Rauwbrakenweg. Fietsers kunnen dan gebruik maken van de overweg bij De Kraan. De spoorwegovergang Rauwbrakenweg is v.w.b. autoverkeer alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Voor autoverkeer komt er geen nieuwe alternatieve route. De Rauwbrakenweg blijft aan de noordzijde van het spoor bereikbaar via de Burgemeester Bechtweg (of de Zuiderkruisweg) en de nieuwe Schepersvenweg. Meer informatie: Brugt Groenevelt, woordvoerder gemeente Tilburg: 013 -542 8333

Doorkiesnummer 013 542 83 33 Faxnummer

Servicedienst Faciliteiten Personeel Informatisering Financiële Administratie Juridische Zaken Communicatie





Toelichting bij het kaartje op pagina 2 Tilburg is een belangrijk knooppunt voor het vervoer van goederen over weg, water en spoor. De gemeente Tilburg, ProRail en vervoersbedrijven op het spoor werken samen aan ontwikkelingen rond het goederenverkeer op het spoor op de bedrijventerreinen Loven en Schepersven. Deze ontwikkelingen licht de gemeente graag aan u toe met behulp van het kaartje en onderstaande toelichting. a) Opheffen spoorwegovergang Rauwbrakenweg (nr. 5 op kaartje) Vanwege de ontwikkelingen die bij punt g) worden toegelicht, wordt de spoorwegovergang Rauwbrakenweg medio 2012 opgeheven. De gemeente start een procedure om de spoorwegovergang aan de openbaarheid te onttrekken. Ter vervanging van de spoorwegovergang wordt naar verwachting in 2014 een fietstunnel onder het spoor aangelegd. Tot die tijd komt er een fietspad tussen de spoorwegovergang De Kraan en de Rauwbrakenweg. b) Fietspad De Kraan - Rauwbrakenweg (nr. 7 op kaartje) Voordat medio 2012 de overweg Rauwbrakenweg wordt opgeheven, wil de gemeente een fietspad met verlichting aanleggen tussen overweg De Kraan en de Rauwbrakenweg. Het fietspad sluit aan op de toekomstige fietstunnel. Het fietspad past binnen de geldende bestemmingsplannen. Er is nog overleg met de manage aan De Kraan omdat het fietspad moet komen op grond die door de manege wordt gepacht bij de gemeente. c) Fietstunnel Rauwbraken (nr. 6 op kaartje) Om de langere fietsroute na opheffing van de spoorwegovergang te verkorten, wil de gemeente een fietstunnel realiseren tussen De Kraan aan de zuidkant van het spoor en de Rauwbrakenweg ten noorden van het spoor. Voor de aanleg van de fietstunnel is een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk. De procedure hiervoor vergt minstens een jaar. Ook moet de gemeenteraad nog een besluit nemen over de financiering van de tunnel. Het duurt daarom naar verwachting nog tot eind 2014 voordat de tunnel klaar kan zijn. d) Aanleg Koningsoordlaan (nr. 11 op kaartje) De aansluiting van de Koningsoordlaan op de Burgemeester Bechtweg is inmiddels klaar. De nieuwe weg eindigt vooralsnog enkele meters ten zuiden van de Rauwbrakenweg. De Koningsoordlaan zal naar verwachting in 2013 langs het spoor worden doorgetrokken om de nieuwe wijken Koningsoord en Hoge Hoek te ontsluiten. Na realisatie van de Koningsoordlaan zal de Rauwbrakenweg tussen de Koningsoordlaan en de Sportlaan voor doorgaand autoverkeer worden afgesloten om de autointensiteit richting dorp vanaf de Bechtweg/Koningsoordlaan beperkt te houden. e) Railport Brabant/Versteijnen (nr. 1 op het kaartje) Het voormalige terrein van Campina op bedrijventerrein Loven wordt opnieuw ingericht. Er worden enkele nieuwe bedrijfspanden gebouwd op het terrein. Achter deze panden komt een nieuwe railterminal voor het afhandelen van o.a. de containertreinen van Railport Brabant. Deze treinen worden nu nog op de terminal van Attero (nr. 8) afgehandeld. Railport Brabant gaat twee bestaande sporen gebruiken. Bij de sporen komt een verharde strook voor het op- en afladen van de containers op de treinen. Deze ontwikkeling past binnen het geldende bestemmingsplan. Railport Brabant moet nog vergunning aanvragen bij de gemeente, die vervolgens ter inzage wordt gelegd. Railport Brabant wordt een openbare railterminal en is dus ook voor andere vervoerders toegankelijk.



f) ProRail (nummers 2, 3 en 4 op de kaart) ProRail heeft op dit moment het emplacement `Tilburg Goederen' op het Van Gend en Loosterrein in de Spoorzone (centrum Tilburg). De gemeente wil dit terrein herontwikkelen met stedelijke functies. ProRail werkt mee aan verplaatsing, onder voorwaarde dat elders in Tilburg een vervangende terminal wordt gemaakt. Uit onderzoek bleek dat Loven de meest geschikte locatie is. In bestemmingsplan Loven Noord 1 van 2008 en in bestemmingsplan Loven, Bosscheweg e.o. van 2008 is daarvoor een mogelijkheid gecreëerd. Het laad- en losgedeelte van de ProRail-terminal wordt achter de voormalige Campina-fabriek ondergebracht bij de twee sporen voor Railport Brabant (nr. 1). De overige twee sporen achter de voormalige Campinafabriek blijven rangeersporen voor onder meer de huisvuiltreinen van Attero (nr. 8). Er komt achter NedTrain ook een zogenaamd infraspoor van ProRail, waar werktreinen van spooraannemers worden beladen met materialen voor werkzaamheden aan het spoor in de omgeving van Tilburg. Wanneer uit geluidsberekeningen blijkt dat hiermee de geluidsnormen worden overschreden, dan bouwt de gemeente een geluidswal of ­scherm. g) Aanleg zuidelijke spooraansluiting en extra vertrekspoor Op dit moment is de railterminal Loven (van Attero en Versteijnen) per spoor alleen bereikbaar voor treinen die vanuit 's-Hertogenbosch komen. De meeste treinen voor Loven komen echter vanuit het westen. Die treinen moeten nu doorrijden naar 's-Hertogenbosch waar de locomotief `omloopt' en weer naar Tilburg terug rijdt. Dit betekent dat die treinen het baanvak Tilburg - 's-Hertogenbosch twee maal onnodig gebruiken, geluidsoverlast geven en zorgen voor oponthoud bij de overwegen. Omdat de `omloopmogelijkheid' in 's-Hertogenbosch eind 2012 vervalt, gaat ProRail in 2012 op Loven een zuidelijke spooraansluiting maken. Treinen die vanuit het westen aankomen, kunnen dan rechtstreeks de terminal Loven oprijden. Deze treinen hebben vanaf het aftakpunt (enige meters ten zuiden van het viaduct bij de Bechtweg) een aankomstspoor nodig van 600 meter buiten het hoofdspoor. Als de trein stil staat, blokkeert deze de overweg bij de Rauwbrakenweg. De overweg zou dan langdurig dicht moeten blijven, tot de trein weer verder gerangeerd wordt. Deze lange wachttijd is onwenselijk en kan bovendien gevaarlijke situaties opleveren wanneer fietsers of voetgangers toch de gesloten spoorwegovergang oversteken. Voor het vertrek van de treinen naar het zuiden is naast de huidige stamlijn bovendien een extra vertrekspoor nodig, zodat inkomende treinen en vertrekkende treinen elkaar niet in de weg staan. Bij de overweg komen dan vier sporen, hetgeen voor ProRail om veiligheidsredenen niet acceptabel is. Daarom wordt de overweg Rauwbrakenweg in 2012 opgeheven. De aanleg van het extra spoor ten noorden van de Rauwbrakenweg is in 2008 middels een wijzigingsbevoegdheid opgenomen in bestemmingsplan Loven Noord 1. De procedure voor die wijziging wordt nu opgestart. De inloopavond van 31 augustus a.s. is de start van de bewonersparticipatie voor deze wijziging. U kunt dan uw opmerkingen al kenbaar maken aan de gemeente. In november a.s. komt het ontwerp wijzigingsplan ter inzage te liggen en kunt u officieel een eventuele zienswijze indienen. h) Overslagterminal Attero Attero deelt op dit moment zijn railterminal met Versteijnen. Attero wil meer huisvuilcontainers per dag gaan af- en aanvoeren. Die mogelijkheid is er, zodra de containertreinen van Versteijnen afgehandeld worden op de nieuwe terminal op het voormalige Campinaterrrein: Railport Brabant. i) Spooraansluiting NedTrain Tegelijk met de aanleg van het infraspoor voor ProRail wordt een spooraansluiting voor NedTrain aangelegd.



j) Stamlijn Loven Op Loven ligt op dit moment een goederenspoorlijn: de zogenaamde stamlijn Loven. Deze stamlijn wordt nauwelijks meer gebruikt. De gemeente en ProRail willen daarom het gedeelte van de lijn langs de Siriusstraat en de insteekhaven definitief opheffen en alleen het deel langs de Zuiderkruisweg ten zuiden van de Siriusstraat te handhaven. Het bedrijfsleven op Loven stemt daarmee in.

---- --