Nederlands vestigingsklimaat: Heeft Nederland haar kansen benut?
Persbericht van Ernst & Young
PERSBERICHT
Nederlands vestigingsklimaat: Heeft Nederland haar kansen benut?
Investeringen in Nederland blijven achter bij Europese concurrenten
Amsterdam, 15 juli 2011 - Het aantal buitenlandse investeringsprojecten
in Nederland is met 115 projecten terug op het niveau van voor de
crisis. Maar ondanks de groei van het aantal investeringsprojecten
(+6%) daalde Nederland van de zevende naar de achtste positie op de
Europese ranglijst van landen met de meeste aangetrokken buitenlandse
investeringsprojecten in 2010. De buitenlandse concurrentie zit niet
stil, dit blijkt ook uit het feit dat Nederland qua toename duidelijk
onder het Europees gemiddelde van 14% zit. Nederland moet dus alert
blijven en kansen nog beter benutten. Dit blijkt uit de Barometer
Nederlands vestigingsklimaat 2011 van Ernst & Young waarin 210
beslissers van internationale ondernemingen van binnen en buiten
Nederland hun perceptie geven op het Nederlandse vestigingsklimaat en
hun verwachtingen ten aanzien van de toekomstige aantrekkelijkheid van
Nederland.
Toename buitenlandse concurrentie: Polen stijgt met 40%
Andere Europese landen zoals Duitsland, Polen en België weten meer
buitenlandse investeringen aan te trekken dan Nederland. Het aantal
directe buitenlandse investeringsprojecten in Europa steeg in 2010 met
14% tot 3.757 projecten. In 2009 moest Europa nog genoegen nemen met
een daling van 11%. Vooral de sterke stijging van Polen (+40%) valt op.
Nederland: stijging aantal hoofdkantoren, logistieke investeringen
lopen terug
Caroline Rodenburg, verantwoordelijk voor International Location
Advisory Services van Ernst & Young: 'Een positieve ontwikkeling is dat
het aantal investeringen in hoofdkantoren in Nederland voor het eerst
in drie jaar weer is toegenomen: van 6 in 2009 naar 20 in 2010. Het
meest voorkomende type investering blijft echter in sales &
marketingactiviteiten.' Ook opvallend is de daling van het aantal
investeringen in de logistieke sector: van 23 in 2009 naar 12 projecten
in 2010. Belangrijkste investeerder in Nederland blijven de Verenigde
Staten. Het merendeel van de investeringen betreft greenfield
investeringen. Het aantal uitbreidingsinvesteringen in Nederland ligt
met 12% gemiddeld over de laatste drie jaar sterk onder het niveau van
de omringende landen (België 33%; Duitsland 20%). Daar laat Nederland
kansen liggen.
Sterke- en zwakke punten van Nederland
Nederland beschikt in de ogen van internationale beslissers over een
aantal jaarlijks terugkerende sterke punten zoals het leef- en sociaal
stabiele klimaat en de telecommunicatie- en transportinfrastructuur.
Nederland wordt echter minder aantrekkelijk gevonden als het gaat om
bijvoorbeeld loonkosten, vastgoedkosten en belastingvoordelen en
subsidies. Bij dat laatste is het opvallend dat de 'Innovatiebox' bij
veel investeerders onbekend is, maar even vaak een bepalende factor
blijkt in de keuze voor Nederland. Daarnaast is men minder te spreken
over de inflexibiliteit van ons arbeidsrechtelijke systeem en de
kwaliteit en beschikbaarheid van R&D. 'Dit is opvallend in het licht
van het nog altijd lage aantal investeringen in R&D faciliteiten.
Nederland heeft dus huiswerk te doen om deze omstandigheden te
verbeteren en de perceptie te veranderen' aldus Rodenburg.
Vooruitzichten en kansen
De voorzichten voor Nederland zijn gematigd positief. 23% van de
geïnterviewde beslissers zegt concrete plannen te hebben voor het
opzetten of uitbreiden van een vestiging in Nederland. Echter, 47%
geeft aan zeker niet in Nederland te zullen investeren en nog eens 19%
waarschijnlijk niet. Omringende landen zoals België en Duitsland scoren
op dit punt veel beter.
De respondenten zien in de toekomst kansen voor Nederland om een
leidende rol te spelen op het gebied van duurzame technologie en groei,
naast het behouden van de sterke positie als toegangspoort naar Europa.
Aanbevelingen
Ad Buisman, Voorzitter Real Estate groep: 'Nederland haalt nog lang
niet het maximale uit haar theoretisch goede concurrentiepositie en zal
haar sterke punten en kwaliteiten nog duidelijker uit moeten dragen
naar potentiële investeerders. Alleen dan zal Nederland stand kunnen
houden in de sterker wordende concurrentiestrijd in Europa. De nadruk
zal hierbij in de eerste plaats moeten liggen op het versterken van
onze kennisinfrastructuur en innovatiekracht, waartoe overheid,
bedrijfsleven en kennisinstituten niet alleen nauwer samen zullen
moeten gaan werken maar ook meer gericht moeten investeren. Daarnaast
zal Nederland echt meer haar best moeten doen om verbeteringen aan te
brengen op de andere punten waar de respondenten Nederland laag vinden
scoren: arbeidskosten, huisvestingskosten en belastingdruk.
Links:
http://www.ey.com/nl
Razende Robot Reporter