TreinTramBus: loket heeft duidelijke meerwaarde
vrijdag, 15 juli 2011 16:11
stationsloket 38 stations zullen hun loketfunctie verliezen, zo werd
vandaag bekend. Reizigersvereniging TreinTramBus vindt dit een stevige
achteruitgang in de dienstverlening.
Uit een enquête die TreinTramBus eerder dit jaar hield blijkt dat 66
procent van de respondenten liefst zijn ticket aan het loket koopt.
Maar liefst 82 procent vindt loketten in het vertrekstation nodig. "Dit
is een opvallend cijfer, maar het is logisch. Een automaat kan nooit
evenveel informatie geven als een loketbediende. Mensen vrezen dan ook
dat de automaat hun met het verkeerde ticket opscheept", stelt Kees
Smilde, woordvoerder van TreinTramBus. TreinTramBus pleit daarom voluit
voor een behoud van de loketten, ook in zoveel mogelijk kleine
stations.
Bij vroegere enquêtes bleek ook dat de klantentevredenheid over het
personeel hoog is. Is behoud van de loketfunctie niet overal haalbaar,
dan pleit TreinTramBus voor samenwerking met andere distributeurs
(krantenwinkels e.a.) in de stations. Liever een creatieve oplossing
dan een sluiting van de loketten zonder meer.
TreinTramBus wijst er op dat er enkele opvallende sluitingen zijn.
Kortenberg en Zaventem kregen bijvoorbeeld nog maar een jaar geleden
een nieuw stationsgebouw, dat van Mortsel-Oude-God werd recentelijk
opgeknapt. Blijkbaar weet bij de spoorgroep de ene hand niet wat de
andere doet.
TreinTramBus vreest dat er nog meer loketten zullen volgen. De
reizigersvereniging begrijpt dat de NMBS moet besparen, maar roept de
NMBS eens te kijken naar haar eigen efficiëntie en methoden te kiezen
die de reizigers niet treffen.
Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers