Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 15 juli 2011

BIV vergroent op basis van Euronorm en CO2-uitstoot

Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE en Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe MUYTERS keurde de Vlaamse Regering vandaag het voorontwerp van decreet goed dat de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor personenwagens vergroent. Bepalend voor de berekening van de BIV worden de CO2-uitstoot en de Euronorm. Deze eerste principiële goedkeuring is een belangrijke stap in een algemene vergroening van de autofiscaliteit. De BIV-hervorming gaat in vanaf 2012.

De vergroening van de BIV moedigt de Vlaming aan te kiezen voor milieuvriendelijke, schone wagens.


Luchtkwaliteit en klimaat

De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of kW). Voor de nieuwe BIV is de belastbare grondslag gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig, met name de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2- uitstoot (klimaat). Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig.

De CO2-functie is onafhankelijk van het brandstoftype. Hoe minder brandstof de wagen verbruikt, hoe lager dus de CO2-uitstoot en hoe lager de BIV zal zijn.

Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens. Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm. Bij dieselwagens wordt ook rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter.


Tweedehands en leeftijd

De nieuwe BIV-berekening hanteert nog andere belangrijke uitgangspunten.

Minister Joke Schauvliege: 'De nieuwe regeling moet ook sociaal aanvaardbaar zijn. Het kan niet de bedoeling zijn aankopen uit het verleden te bestraffen of om de markt aan tweedehandswagens te verstoren. We willen daarom de nieuwe BIV-berekeningswijze voor tweedehandshandswagens gradueel invoeren. Dat doen we over een periode van drie jaar.

Ook met de leeftijd van de wagen wordt rekening gehouden. In functie van die leeftijd (het aantal jaren sinds de eerste inschrijving) wordt op de BIV een korting gegeven. Een 10 jaar oude wagen die vandaag als milieuonvriendelijk wordt beschouwd, was destijds misschien het meest milieuvriendelijke model op de markt.'


Schone technologie promoten

Omdat de Vlaamse Regering voluit gaat voor nieuwe en schone technologieën, wordt de aankoop van wagens op aardgas (CNG ) gestimuleerd. Dat geldt ook voor LPG-wagens. Er wordt een correctiefactor op de CO2-uitstoot toegepast zodat hiervoor minder BIV zal moeten betaald worden. Wagens op LPG en aardgas stoten immers minder schadelijke stoffen uit. Met het oog op de lokale luchtkwaliteit is in stedelijke omgevingen het gebruik van benzine-, LPG- of aardgaswagen te verkiezen.

Om de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens aan te moedigen, moet voor deze wagens geen BIV betaald worden.

Tenslotte stimuleert de nieuwe BIV-regeling de aankoop van tweedehandsdieselwagens uitgerust met een roetfilter (nieuwe dieselwagens hebben sedert 2011 een gesloten roetfilter). Zowel wagens nieuw uitgerust met een roetfilter als wagens waarop achteraf een roetfilter werd of wordt geïnstalleerd genieten van een korting bij de inschrijving.

Minister Philippe Muyters: 'Sinds 1 januari 2011 heeft Vlaanderen de inning van de verkeersbelastingen in eigen beheer genomen. Dat gaf ons de mogelijkheid om snel en op eigen kracht een budgetneutrale hervorming van de BIV door te voeren, die de aankoop van meer milieuvriendelijke wagens stimuleert. We laten de cilinderinhoud van de wagen los in het voorstel, omdat binnen élke prijsklasse tegenwoordig keuze is uit meer en minder vervuilende wagens. De BIV voor een Opel Corsa diesel zal bijvoorbeeld stijgen, terwijl die van een Renault Megane een stuk daalt terwijl dat een grotere auto is. De BIV zal ook minimaal 61,5 euro en maximaal 10.000 euro bedragen, onderhevig aan een jaarlijkse indexering.'


Vanaf wanneer?

De BIV wijzigt dit jaar niet meer.

De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto's.

Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar. Het eerste jaar (2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige voor 67%. Het tweede jaar (2013) verloopt 67% volgens de nieuw berekening en 33% volgens de huidige en vanaf 2014 wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.


Voor wie?

De nieuwe regeling geldt voor voertuigen die worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon.

Voor voertuigen die bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming (Kruispuntbank van Ondernemingen) blijft de huidige BIV regeling van toepassing.

De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een vzw met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten echter een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Er wordt daarom eerst op korte termijn een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd reeds een princiepsakkoord met de andere gewesten bereikt.


Samengevat

De nieuwe BIV voor natuurlijke personen (particuliere wagens) wordt berekend aan de hand van:

* de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG of elektricitteit

* de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagenn)

* de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)

* de aanwezigheid van een roetfilter

* de leeftijd van de wagen

Deze gegevens ontvangen we van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen.

Minister Joke Schauvliege: 'Met deze nieuwe BIV-regeling willen we de Vlaming aanzetten om zijn aankoopgedrag te wijzigen en hem overtuigen voor een schone wagen te kiezen - ook schonere tweedehandswagens. Tegelijk willen we de weg inslaan naar nieuwe technologieën en die versneld ingang doen vinden. Daarom stimuleren we de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens door voor deze voertuigen geen BIV te innen. De vergroende BIV is alleszins een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.'

Minister Philippe Muyters: 'Deze hervorming is opgevat als een vergroenende, budgetneutrale hervorming. Het is dus zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken. Een zuinige, minder vervuilende diesel zal voortaan bijvoorbeeld minder BIV betalen dan een zwaar vervuilende diesel. Wel is een indexatiemechanisme toegevoegd om de budgettaire impact van het gewenste gedragseffect op de begroting te vangen.'

Het voorstel voor de nieuwe BIV gaat nu voor advies naar de Mobiliteitsraad, de SERV en de Minaraad, adviesorganen van het brede maatschappelijke middenveld, en moet ook door het Vlaams Parlement goedgekeurd worden.




Vlaamse Overheid