Ingezonden persbericht


Persbericht

zomertentoonstelling TORCH presenteert deze zomer jong talent.

In een groepsexpositie zal werk te zien zijn van Line Gulsett (1981, Tønsberg, Noorwegen), Popel Coumou (1978, Velsen) en Thijs Zweers (1986, Enkhuizen). Deze expositie zal feestelijk worden geopend op zaterdag 16 Juli tussen 17:00 en 19:00 aan de lauriergracht 94 in Amsterdam. Vervolgens zullen de werken te zien zijn tot zaterdag 13 Augustus. Ieder van de kunstenaars werkt in een eigen discipline; Thijs Zweers maakt grafiettekeningen van de digitale wereld, Line Gulsett schildert beweging in olieverf en Popel Coumou maakt analoge foto's van serene collages. Tezamen tonen ze een voorproefje van de ontwikkelingen bij TORCH sinds haar overname door de jonge galeriehouder Mo van der Have. Popel Coumou Is de eerste nieuwe kunstenares die door TORCH na haar overname gerepresenteerd wordt. Na een succesvolle tentoonstelling van haar werk in het afgelopen jaar zal er nu nieuw werk te zien zijn tijdens de zomertentoonstelling. Popel werkt volgens een bijzonder (bewerkelijk) procedé waarb ij zij eerst vanuit verschillende foto's en ander materiaal een collage maakt, deze vervolgens belicht en uiteindelijk analoog fotografeert. De resulterende foto's tonen steeds hun tweedimensionale opbouw, maar doorbreken daarmee niet de illusie van een ruimte. Door het gebruik van een analoog fototoestel creëert Popel een nostalgisch aandoende structuur in haar foto's. Dit terwijlde weergegeven ruimtes of objecten nooit hebben bestaan of zullen bestaan. Haar werk is inmiddels opgenomen in verscheidene belanghebbende collecties, zoals die van het gemeente museum Den Haag, FOAM en huis Marseille. Gelijktijdig met haar expositie bij TORCH zal haar werk te zien zijn bij Aando fine art in Berlijn en Seelevel photo gallery in Amsterdam. Afbeelding: Popel Coumou, Untitled 2007,C-print on Aluminium, 87 x 130cm Line Gulsett Heeft zojuist haar studie aan de KABK in Den Haag afgerond. In haar schilderijen en tekeningen gaat zij op een bijzondere wijze om met beweging. Ze laat de verf met de gerepresenteerde beweging meegutsen op het doek. Dit levert werken op waarin dynamische momenten in de tijd gevangen worden. Ze tracht niet een bestaande beweging te vertalen naar het doek, maar maakt een beschrijvende studie van bedachte taferelen. In contrastrijke composities, zowel in kleurgebruik als in de weergegeven figuren. Ze schildert ondefinieerbare ruimtes waarin meisjes in korte rokjes tussen verkeersborden en honden dartelen. Er ontstaat een opvallend esthetisch beeld vanuit een verontrustende sfeer en een bijzonder materiaalgebruik Wilde zwiepers van verf en vluchtig geschilderde figuren tekenen zich af tegen kille, mat geschilderde omgevingen. Afbeelding: Line Gulsett, Skipping Girl, 2010, oil on canvas, 200 x 150 cm

Thijs Zweers Is afgelopen jaar afgestudeerd aan de Artez academie (Arnhem). Sindsdien richt hij zich op een bijzondere vertaalslag van digitale afbeeldingen naar grafiettekeningen. Deze haast anachronistische handeling zorgt voor intrigerende beelden van een in Zweers ogen autonome werkelijkheid. Hoewel de digitale wereld een product van de mens is, heeft het individu er weinig invloed op. Dit individu moet zich inpassen in de wetten en uiterlijkheden van deze alternatieve realiteit. De grafiettekeningen doen nog het meest denken aan zorgvuldige studies van een internet-bioloog. Uitgaande van het gegeven dat zaken tegen wil en dank online blijven - en dat alles op internet met elkaar in verband staat - kan men zeggen dat het hier een autonome biotoop betreft. Een domein waarbinnen sprake is van een continu dialectisch werkend geheel waarvan de toeschouwer of gebruiker slechts flarden ziet. Zweers' impressies van deze gewichtsloze afbeeldingen historiseren de zo lastig in tijd te vatten digitale wereld. Afbeelding: Thijs Zweers, Honolulu, 2010, Charcoal Drawing, 30x20cm De opening wordt gesponsord door