17 Juli 2011
Tom Coronel pakt kostbare WK-punten tijdens WTCC op Donington
Er van uitgaande dat het Chevrolet fabrieksteam dit jaar zo goed als
onverslaanbaar is, heeft Tom Coronel bijna - het maximale uit zijn
dubbele FIA WTCC-race op het Engelse Donington gehaald. Het
Wereldkampioenschap voor toerwagens deed voor het eerst deze glooiende
en uitdagende racepiste nabij Nottingham aan, waarbij het weer een
belangrijke rol speelde tijdens deze 13e en 14e ronde van de
titelstrijd.
Voor de 39-jarige Tom Coronel uit Eemnes begon de eerste race met een
achtste plaats, die hij na een prachtige inhaalrace kon omzetten in een
vierde plaats achter de drie Chevrolets. Op basis van zijn tiende
plaats in de eerste kwalificatie mocht de Nederlander met de ROAL
Motorsport BMW in de omgekeerde startvolgorde de pole position van de
tweede race innemen. Dat resulteerde in een superstart, die hij
vervolgens niet kon vergulden. Bij de start bouwde hij een behoorlijke
voorsprong op, maar verspeelde deze door een eigen fout in de vierde
bocht. Daardoor viel hij een ronde later weer terug in het gedrang met
de anderen en leverden de dertien raceronden hem niet meer op dan een
vierde plaats. Ondanks deze teleurstelling vergaarde Tom Coronel ook
dit weekend weer een flink aantal WK-punten en klom in het
kampioenschap naar de vierde plaats met 124 punten.
Tom verklaarde na afloop: Die pole position was natuurlijk fantastisch.
Iedereen weet dat je daarbij wat geluk moet hebben en dat viel deze
keer mijn kant op. Die achtste tijd had nog wel wat beter gekund, maar
na mijn eerste ronde op nieuwe banden, moest ik naar binnen komen om de
auto te laten wegen. Daarna was er geen mogelijkheid meer om mijn tijd
verder te verbeteren. Jammer, maar ik was zeker niet de enige. Ik hoor
dat Tarquini hetzelfde overkwam in de eerste kwalificatie.
De start van de eerste race kende een wat hectisch verloop. Tom:
Gelukkig is de baan hier redelijk breed en kon ik tussen verschillende
rijders door naar voren rijden. Daarmee lag ik in één keer vijfde
achter Tarquini. Hij maakte een foutje en ik won nog een plaats. Toen
miezerde het al licht en ik wist dat ik zoveel mogelijk voorsprong op
Tarquini moest nemen om bij een echte regenbui niet teveel in de
problemen te komen. In de laatste twee ronden begon het harder te
regenen en Tarquini kwam weer dichterbij. Het lukte maar net om hem
achter mij te houden.
Foto: FIA WTCC
Race twee van de dag had alles om de kroon op het weekend te zetten.
Coronel: Ik had een mega-start en was goed weg. Achter mij ontbrandde
de strijd in volle hevigheid en daarmee kon ik een gaatje slaan. In de
vierde bocht had ik wat onderstuur, ging te wijd en belandde op het
vuile gedeelte van de baan. Ik wist de schade te beperken, maar kwam
even later wel tussen al de bakkeleiende coureurs achter mij terecht en
kreeg van de Spanjaard Villa een tik. Ik viel terug naar plaats vijf.
Het bleef echter hectisch op de baan en nadat ik Tarquini voorbij was,
heb ik nog geprobeerd om de voor mij rijdende Franz Engstler in te
halen. Ik voerde de druk steeds wat op, maar die laatste podiumplek zat
er niet in. Dit was echt balen, want ik denk dat een overwinning zeker
haalbaar was. Ik heb het hele weekend maar één fout gemaakt, maar wel
een hele cruciale! Verder was Villa wel erg in de weer met zijn
alles-of-niets actie.
Ondanks deze tegenslag bezet Tom Coronel nu wel de vierde plaats in het
Wereldkampioenschap, achter de drie fabrieksrijders van Chevrolet.
Tom Coronel