Gemeente Dongen

Dongense Wmo-cliënten tevreden over voorzieningen

Publicatiedatum: 18-7-2011

Over het algemeen zijn de meeste Wmo-cliënten in de gemeente Dongen tevreden over hun Wmo-voorziening. Dit blijkt uit het, door bureau Companen, uitgevoerde klanttevredenheidsonderzoek onder klanten van Wmo-voorzieningen. De uitkomsten van het onderzoek hebben betrekking op het jaar 2010.

Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door bureau Companen. Om de tevredenheid van de Wmo-cliënten in beeld te krijgen is gekozen voor een
telefonische enquête. Binnen de gemeente Dongen zijn in totaal 85 cliënten bevraagd over de kwaliteit van de Wmo-voorzieningen. Met de uitkomsten van dit onderzoek heeft de gemeente Dongen een solide basis in handen om grip te houden op de kwaliteit van de dienstverlening binnen de Wmo.

Tevreden
Over het algemeen zijn veruit de meeste Wmo-cliënten in Dongen tevreden over hun Wmo-voorziening. Dit geldt voor zowel Hulp bij het huishouden als voor de Woonvoorzieningen, Rolstoelvoorzieningen en vervoersvoorzieningen.

Aanvragen
Uit het onderzoek blijkt dat de voorzieningen voornamelijk bij de gemeente worden aangevraagd. Van de geïnterviewde cliënten noemt 50% spontaan het Wmo-loket als locatie van aanvraag.

Hulp bij het huishouden
De cliënten met Hulp bij het huishouden zijn tevreden over hun voorziening. Over het contact met de hulp is 94% van de cliënten tevreden en ook de kwaliteit van het schoonmaken scoort goed. Over het aantal uren hulp dat is toegewezen is men iets minder tevreden. Hierover is 82% tevreden en 12 % ontevreden. Ondanks het feit dat men niet altijd tevreden is over het aantal toegewezen uren, blijkt wel dat bij alle cliënten de hulp daadwerkelijk het aantal uren aanwezig is dat is afgesproken. Ruim 90% van de geïnterviewde cliënten is van mening dat er niet vaak wordt gewisseld van hulp. De cliënten die aangeven dat er wel vaak wordt gewisseld, en daarbij allen te maken krijgen met steeds nieuwe gezichten, vinden dit erg vervelend.

Woon- en rolstoelvoorzieningen
Cliënten met een andere voorziening zijn het meest tevreden over de woonvoorziening en de rolstoelvoorziening. Beduidend minder te spreken is men in 2010 over de vervoersvoorziening. 29 % van de geïnterviewde cliënten is ontevreden over deze voorziening. Het gaat dan met name om de cliënten die gebruik maken van de Regiotaxi. Lange wachttijden en omrijden zijn de belangrijkste redenen die zorgen voor de ontevredenheid.

Klik HIER om het volledige rapport te raadplegen.