Belgische Federale Overheid



Nieuwe tool helpt sociale fraude beter op te sporen

Datum: 18 juli 2011

De FOD Sociale Zekerheid testte, samen met de FOD Werkgelegenheid en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), een nieuwe tool om sociale fraude efficiënter op te sporen. De eerste resultaten zijn alvast erg positief: er werden veel meer inbreuken vastgesteld.

Rijke bron aan informatie over gecontroleerde werkgevers

De FOD Sociale Zekerheid beschikt over een databank 'OASIS' die heel wat gegevens bevat over de gecontroleerde werkgevers: zowel informatie op vlak van de sociale zekerheid als fiscale gegevens. De vier federale sociale inspectiediensten maken gebruik van deze databank: de DG Sociale Inspectie van de FOD Sociale Zekerheid, de dienst Toezicht op de sociale wetten van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, de inspectiedienst van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid en de inspectiedienst van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Nieuwe tool zoekt statistische verbanden

De nieuwe tool zoekt statistische verbanden in de huidige databank 'OASIS' en analyseert welke kenmerken erop kunnen wijzen dat een werkgever fraudeert. Bijvoorbeeld een sterke stijging of daling van de omzet, plotseling veel werknemers in dienst nemen of ontslaan,... Werkgevers die aan een specifieke combinatie van kenmerken beantwoorden, krijgen door het systeem een hoge risicofactor toegekend. Deze manier van verbanden zoeken heet 'datamining'.

De tool laat ook toe om heel uiteenlopende inbreuken te detecteren: niet-aangegeven werknemers, niet-gemelde werven, misbruik van tijdelijke werkloosheid, ongeoorloofde onderaanneming, tewerkstelling van buitenlandse werknemers die niet in orde zijn en zwartwerk.

Meer dan een verdubbeling in het aantal vastgestelde inbreuken

Tijdens de testperiode werden er in de bouwsector controles uitgevoerd bij werkgevers met een - volgens de nieuwe tool - hoge risicofactor. Bij maar liefst 2/3 van de werkgevers werden effectief inbreuken vastgesteld (terwijl dit anders gemiddeld 10 % is).

Dankzij het nieuwe systeem zal de sociale inspectie dus gerichter controles kunnen uitvoeren en de prioriteit kunnen geven aan risicogevallen. Hoeveel dit financieel zal opbrengen, zou tegen eind oktober geweten zijn. Tegen dan wordt het proefproject verder geanalyseerd.

Ambitieus in de strijd tegen de sociale fraude

De FOD Sociale Zekerheid is steeds op zoek naar initiatieven om de controlemethodiek van de sociale inspecteurs te verbeteren: herkennen van bepaalde patronen in fraudegedrag, beter begrijpen van fraudesystemen, informatie-uitwisseling over concrete ervaringen,.... De nieuwe tool is dan ook een belangrijke stap voorwaarts.

In deze eerste testfase wordt de tool enkel toegepast op de bouwsector. In een volgende fase zal de tool beter aangepast worden aan de behoeftes van de sociale inspecteurs en zal de scope uitgebreid worden (controles bij andere sectoren, nieuwe verbanden zoeken,...).

Meer informatie via press@minsoc.fed.be.