Productschap Vis
Duurzame vis is trend: Naamsbekendheid van MSC-keurmerk onder consumenten
groeit
Duurzame vis is trend: Naamsbekendheid van MSC-keurmerk onder
consumenten groeit 18 juli 2011 - Duurzame vis, schaal- en schelpdieren
worden steeds populairder in Nederland: Inmiddels kent één op de drie
consumenten het keurmerk van de Marine Stewardship Council en 22
procent van hen kunnen het ovale visje zonder bijbehorende tekst ook in
hun eigen woorden correct omschrijven als een keurmerk voor duurzame
visserij. Daarmee belandt MSC volgens onafhankelijk onderzoek qua
naamsbekendheid van milieukeurmerken in Nederland op de derde plaats na
de WNF-panda en het FSC-keurmerk voor duurzaam geproduceerd hout.
Deze positieve resultaten komen voort uit recent onderzoek dat voor de
eerste keer in Nederland is uitgevoerd door onderzoeksbureau AMR met
als doel opvattingen en koopgedrag van viskopers ten opzichte van
duurzaamheid, milieukeurmerken en MSC te meten.
Consumenten willen bijdragen aan een gezonde toekomst van zeeën en oceanen
De Nederlandse consument blijkt volgens het onderzoek bewust te zijn
van zijn belangrijke rol op het gebied van duurzaamheid en bij het
behouden van de wereldzeeën: Een meerderheid van 60 procent is ervan
overtuigd dat het kopen van duurzaam gevangen vis bijdraagt aan een
gezond leven in zee. Bovendien is bijna 50 procent van de ondervraagden
van plan om in de toekomst bij de visinkoop vaker op het MSC-keurmerk
te letten. Over het algemeen ziet de consument milieukeurmerken als
meest betrouwbare bron van informatie over de duurzaamheid van
producten (53 procent), gevolgd door aanbevelingen van familie en
vrienden (52 procent).
"Ik ben erg blij om te zien dat het bewustzijn en de interesse onder
consumenten voor duurzaam gevangen vis groeien." Voor Nathalie Steins,
MSC Manager Benelux, is deze betrokkenheid van de Nederlandse consument
het resultaat van een succesvolle ketensamenwerking: "Voor ons en voor
onze partners is het is erg motiverend om te zien dat onze inspanningen
voor gezonde visbestanden en oceanen zo worden beloond door de
consument die steeds vaker een bewuste keuze voor producten met
MSC-keurmerk maakt."
Consumentenbestedingen aan vis met MSC-keurmerk stijgen met 31 procent
Met de naamsbekendheid van MSC stijgen in Nederland ook de
consumentenbestedingen aan gecertificeerd duurzame vis, schaal- en
schelpdieren: Volgens de recent gepubliceerde `Monitor Duurzaam
Voedsel' , opgesteld in opdracht van het ministerie van Economische
Zaken, Landbouw & Innovatie, besteedden Nederlandse consumenten in 2010
rond 111 miljoen Euro aan producten met MSC-keurmerk - een groei van 31
procent ten opzichte van 2009 (85 miljoen Euro). Duurzaam gevangen vis
heeft dus inmiddels vaak een vaste plek op de boodschappenlijst van de
consument.
En dat geldt zowel voor de supermarkten als voor het eten buiten de
deur: In totaal steeg de markt voor duurzame vis, schaal- en
schelpdieren - dat wil zeggen voor zowel producten met MSC-keurmerk
als biologische producten - in 2010 met ruim 30 procent ten opzichte
van 2009. Binnen deze bestedingen is de omzet van duurzame vis in de
`out of home' markt verdubbeld en groeide verse vis in de supermarkten
met 60 procent. Volgens het onderzoek komt deze groei voor het grootste
deel door de toename van consumentenbestedingen aan vis met
MSC-keurmerk.
MSC in Nederland : Een succesverhaal
Het MSC-keurmerk heeft in Nederland in nog geen vijf jaar tijd een
opmerkelijke carrière doorlopen. Toen MSC in Nederland in 2007 startte,
kende minder dan één procent van de consumenten het MSC-keurmerk. Er
was maar één visserij gecertificeerd en er waren minder dan 20
producten met MSC-keurmerk op de markt verkrijgbaar. Inmiddels is de
naamsbekendheid van het MSC-keurmerk naar 34 procent gestegen en de
Nederlandse visserijsector is volop bezig met duurzaamheid - zes
visserijen zijn MSC gecertificeerd en vijf zitten in het
beoordelingsproces. Ook dragen nu meer dan 1.000 vis-, schaal- en
schelpdierproducten op de Nederlandse markt het blauwe MSC-keurmerk .
Daarmee behaalt Nederland de tweede plaats op de wereldranglijst van
MSC gecertificeerde producten (na Duitsland).
Bron: MSC