Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Eijsden blijft treinloos na vertrek Maastricht-Brussel Express

eijsden De Maastricht Brussel Express (IC O) verdwijnt vanaf 11 december 2011. Reizigersvereniging Rover betreurt dit omdat dit een internationale verbinding is die zowel door de provinciale als de landelijke politiek omarmd wordt. Door de vertragingen op het Belgische traject reden de treinen regelmatig niet verder dan Luik of Visé, waardoor de reizigers van en naar Maastricht veelal een vertraging van een uur opliepen. Ondanks het regelmatig uitvallen van deze trein was er wel een groei van het aantal reizigers. Mede door de bezuinigingen bij de Belgische spoorwegen(NMBS) verdwijnt deze trein. Rover huldigt al jaren het standpunt dat op dit traject een Intercity(IC) en een stoptrein horen te rijden, onder andere vanwege de financiering zal dit op korte termijn niet te realiseren zijn.

Geen bediening station Eijsden vanaf 11 december 2011 Zoals het er nu naar uitziet rijden er vanaf 11 december stoptreinen tussen Maastricht en de Waalse hoofdstad die niet in Maastricht Randwijck en Eijsden zullen stoppen. Ook zullen de aankomst- en vertrektijden veranderen waardoor de aansluitingen op de IC naar/uit Eindhoven slechter worden. Door het veranderen van de dienstregeling komt er in Luik een goede aansluiting op de IC's.

De reden dat er niet in Maastricht Randwyck en Eijsden wordt gestopt is, dat er dan vrijwel niets gewijzigd hoeft te worden aan de overeenkomst tussen de NMBS en de NS.

In het Nieuwe Spoorplan van het FMN(Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland) staat vermeld dat zij geïnteresseerd is in de exploitatie van het traject Maastricht-Luik.

Als dit traject niet meer onder de verantwoordelijkheid van de NS maar onder die van de Provincie Limburg komt te vallen zou er voorlopig met NMBS-materieel gereden kunnen worden met stops in Maastricht Randwyck en Eijsden. Omdat de trein uit Luik een kleine vijftig minuten in Maastricht stil staat, kan ook één keer per uur van Maastricht naar Eijsden gereden worden.

Als er nieuw materieel aangeschaft wordt en de lijn gekoppeld wordt aan de lijn Heerlen-Maastricht, kan de frequentie uitgebreid worden naar twee stoptreinen per uur tussen Maastricht en Luik.

Reizigersvereniging Rover is van mening dat de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht zich actief moeten opstellen om een 30 minuten stoptreindienst tussen Maastricht en Luik te realiseren, waarbij ook het station Eijsden weer bediend gaat worden.