Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Duurzame vis is trend: Naamsbekendheid van MSC-keurmerk onder consumenten groeit

18 juli 2011

Duurzame vis, schaal- en schelpdieren worden steeds populairder in Nederland: Inmiddels kent één op de drie consumenten het keurmerk van de Marine Stewardship Council (1) en 22 procent van hen kunnen het ovale visje zonder bijbehorende tekst ook in hun eigen woorden correct omschrijven als een keurmerk voor duurzame visserij. Daarmee belandt MSC volgens onafhankelijk onderzoek qua naamsbekendheid van milieukeurmerken in Nederland op de derde plaats na de WNF-panda en het FSC-keurmerk voor duurzaam geproduceerd hout.

Deze positieve resultaten komen voort uit recent onderzoek dat voor de eerste keer in Nederland is uitgevoerd door onderzoeksbureau AMR (2) met als doel opvattingen en koopgedrag van viskopers ten opzichte van duurzaamheid, milieukeurmerken en MSC te meten.

Consumenten willen bijdragen aan een gezonde toekomst van zeeën en oceanen

De Nederlandse consument blijkt volgens het onderzoek bewust te zijn van zijn belangrijke rol op het gebied van duurzaamheid en bij het behouden van de wereldzeeën: Een meerderheid van 60 procent is ervan overtuigd dat het kopen van duurzaam gevangen vis bijdraagt aan een gezond leven in zee. Bovendien is bijna 50 procent van de ondervraagden van plan om in de toekomst bij de visinkoop vaker op het MSC-keurmerk te letten. Over het algemeen ziet de consument milieukeurmerken als meest betrouwbare bron van informatie over de duurzaamheid van producten (53 procent), gevolgd door aanbevelingen van familie en vrienden (52 procent).

"Ik ben erg blij om te zien dat het bewustzijn en de interesse onder consumenten voor duurzaam gevangen vis groeien." Voor Nathalie Steins, MSC Manager Benelux, is deze betrokkenheid van de Nederlandse consument het resultaat van een succesvolle ketensamenwerking: "Voor ons en voor onze partners is het is erg motiverend om te zien dat onze inspanningen voor gezonde visbestanden en oceanen zo worden beloond door de consument die steeds vaker een bewuste keuze voor producten met MSC-keurmerk maakt."

Consumentenbestedingen aan vis met MSC-keurmerk stijgen met 31 procent

Met de naamsbekendheid van MSC stijgen in Nederland ook de consumentenbestedingen aan gecertificeerd duurzame vis, schaal- en schelpdieren: Volgens de recent gepubliceerde 'Monitor Duurzaam Voedsel' (3), opgesteld in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie, besteedden Nederlandse consumenten in 2010 rond 111 miljoen Euro aan producten met MSC-keurmerk - een groei van 31 procent ten opzichte van 2009 (85 miljoen Euro). Duurzaam gevangen vis heeft dus inmiddels vaak een vaste plek op de boodschappenlijst van de consument.

En dat geldt zowel voor de supermarkten als voor het eten buiten de deur: In totaal steeg de markt voor duurzame vis, schaal- en schelpdieren - dat wil zeggen voor zowel producten met MSC-keurmerk als biologische producten - in 2010 met ruim 30 procent ten opzichte van 2009. Binnen deze bestedingen is de omzet van duurzame vis in de 'out of home' markt verdubbeld en groeide verse vis in de supermarkten met 60 procent. Volgens het onderzoek komt deze groei voor het grootste deel door de toename van consumentenbestedingen aan vis met MSC-keurmerk.

MSC in Nederland : Een succesverhaal

Het MSC-keurmerk heeft in Nederland in nog geen vijf jaar tijd een opmerkelijke carrière doorlopen. Toen MSC in Nederland in 2007 startte, kende minder dan één procent van de consumenten het MSC-keurmerk. Er was maar één visserij gecertificeerd en er waren minder dan 20 producten met MSC-keurmerk op de markt verkrijgbaar. Inmiddels is de naamsbekendheid van het MSC-keurmerk naar 34 procent gestegen en de Nederlandse visserijsector is volop bezig met duurzaamheid - zes visserijen zijn MSC gecertificeerd en vijf zitten in het beoordelingsproces. Ook dragen nu meer dan 1.000 vis-, schaal- en schelpdierproducten op de Nederlandse markt het blauwe MSC-keurmerk . Daarmee behaalt Nederland de tweede plaats op de wereldranglijst van MSC gecertificeerde producten (na Duitsland).

EINDE