Verkoop van UTZ CERTIFIED koffie, cacao en thee aanzienlijk gestegen in eerste half jaar 2011
Persbericht van PR Newswire
AMSTERDAM, July 19, 2011 /PRNewswire/ --
19 juli 2011-In de eerste zes maanden van dit jaar is 81, 3 miljoen
kilo UTZ gecertificeerde koffie verkocht, een toename van 38%
vergeleken met de eerste zes maanden van 2010. Niet alleen de verkoop
van gecertificeerde koffie is significant gestegen, ook de
duurzaamheidsprogramma's voor thee groeien enorm snel. In de eerste
helft van 2011 is 20, 3 miljoen kilo UTZ certificeerde cacao en 1,8
miljoen kilo UTZ gecertificeerde thee verkocht. Deze cijfers tonen een
toename in verkoop aan van 76% voor cacao en 46% voor thee vergeleken
met dezelfde periode vorig jaar.
Koffie
Brazilië blijft de grootste leverancier van koffie met het UTZ
CERTIFIED label, verantwoordelijk voor 36% van het totale
verkoopvolume. Brazilië wordt gevolgd door Vietnam (23%), Honduras
(18%), India (6%) en Colombia (5%). Op gebied van koffiesoorten is te
zien dat Arabica en Robusta koffie beiden een groei van 28% hebben
doorgemaakt. De toegenomen interesse in Robusta koffie laat zien dat
duurzaam geproduceerde Robusta terrein wint ten opzichte van Arabica.
Cacao
Met 77% van het totale verkoopvolume, is Ivoorkust de grootste
leverancier van UTZ gecertificeerde cacao. Op de tweede plaats staat de
Dominicaanse Republiek met 17%, gevolgd door Ghana (4%) en Peru &
Vietnam (beiden 1%). Er zijn op dit moment 102.489 gecertificeerde
cacaoproducenten in het UTZ CERTIFIED programma.
Thee & Rooibos
23.790 thee en Rooibos producenten zijn inmiddels door UTZ
gecertificeerd. 47% van de verkopen is Rooibos, afkomstig uit Zuid
Afrika. Malawi is verantwoordelijk voor 37% van de thee verkopen en
Indonesië voor 16%. Behalve uit deze twee landen kunnen bedrijven nu
ook UTZ gecertificeerde thee afnemen uit Kenia, India, Sri Lanka en
Argentinië.
Partners
UTZ CERTIFIED is trots de nieuwe partners te verwelkomen die in het
afgelopen halfjaar hebben besloten UTZ gecertificeerde grondstoffen te
gaan inkopen. Mars heeft in Europa de Balisto reep gelanceerd met UTZ
gecertificeerde cacao. Tchibo in Duitsland heeft zich gecommitteerd aan
het inkopen van een toenemend volume aan koffie met het UTZ CERTIFIED
label. Andere belangrijke nieuwe partners in koffie zijn Lidl in
Nederland en België, Café Pilao Origem (Sara Lee) in Brazilië en Sams
Club (Walmart) in de Verenigde Staten. Veel bestaande partners breiden
het aantal UTZ gecertificeerde producten uit. Zo heeft Sara Lee de L'Or
Espresso capsules met UTZ gecertificeerde koffie gelanceerd in
Frankrijk, Spanje, België en Nederland. In het theeprogramma voor
Rooibos is Carmien Tea als nieuwe partner toegetreden en zal Pickwick
het bestaande gecertificeerde assortiment uitbreiden.
Over UTZ CERTIFIED
UTZ CERTIFIED is een van de grootste duurzaamheidsprogramma's voor
koffie, cacao en thee in de wereld. Merken die zich hebben verbonden
aan het inkopen van UTZ CERTIFIED grondstoffen zijn wereldwijde
marktleiders. Boeren worden getraind in het professionaliseren van hun
landbouwpraktijken en bedrijfsvoering met zorg voor mens en milieu.
Hierdoor verhoogt de kwaliteit van de producten en kunnen zij meer
produceren tegen lagere kosten. Bovendien krijgen boeren die werken met
UTZ CERTIFIED op de wereldmarkt een premie voor hun oogst en hoeven zij
geen kosten te betalen voor deelname aan het programma. Het
traceringsysteem van UTZ CERTIFIED waarborgt de producten daadwerkelijk
verbouwd en geoogst zijn op een verantwoorde manier. Voor meer
informatie: http://www.utzcertified.org
UTZ CERTIFIED
CONTACT: Noot voor de redactie.
Razende Robot Reporter