Wijzing beleid in financiële tegemoetkoming maatschappelijke en
culturele bijdrage
De gemeente heeft met ingang van 1 juli 2011 haar beleid financiële
tegemoetkoming in de kosten van deelname aan sociaal-maatschappelijke,
sociaal-culturele, educatieve, sportieve en recreatieve voorzieningen
veranderd.
Voor wie is de wijziging bestemd?
Ontvangt u bovengenoemde financiële tegemoetkoming? Zo ja, dan is dit
bericht voor u bestemd. In dit artikel wordt uitgelegd wat er precies
is veranderd.
Wat is er nu precies veranderd vanaf 1 juli 2011?
Er komt geen verandering in de voorwaarden waaraan u moet voldoen. Ook
de hoogte van de financiële tegemoetkoming verandert niet.
De verandering is dat vanaf 1 juli 2011 de financiële tegemoetkoming
voor onbepaalde tijd wordt toegekend. Dit betekent dat u niet meer
ieder jaar opnieuw een aanvraag hoeft in te dienen. Het bedrag van de
financiële tegemoetkoming wordt als uw omstandigheden niet veranderen
12 maanden na de laatste toekenning automatisch op uw bankrekening
bijgeschreven.
Voorbeeld:
Stel dat u op 1 juli 2011 bij de gemeente een financiële
tegemoetkoming aanvraagt. Als aan de voorwaarden wordt voldaan, wordt
de financiële tegemoetkoming met ingang van 1 juli 2011 aan u
toegekend. U kunt slechts een maal per 12 maanden aanspraak maken op
een financiële tegemoetkoming. Dit betekent dat 12 maanden na de
laatste toekenning de financiële tegemoetkoming opnieuw aan u wordt
uitbetaald. In dit geval is dat 1 juli 2012. Als uw (financiële)
omstandigheden ongewijzigd blijven, wordt ieder jaar in de maand juli
de financiële tegemoetkoming aan u uitbetaald.
Als u bijvoorbeeld in september 2011 een financiële tegemoetkoming
heeft aangevraagd, dan wordt ieder jaar in de maand september de
financiële tegemoetkoming aan u uitbetaald.
Wat betekent deze beleidswijziging voor u?
Als u eenmaal een financiële tegemoetkoming heeft aangevraagd en
gekregen hoeft u voor de volgende jaren geen nieuwe aanvraag meer in te
dienen. Het bedrag van de financiële tegemoetkoming wordt dus ieder
jaar automatisch op uw bankrekening bijgeschreven. Dit scheelt u, maar
ook de gemeente veel administratieve rompslomp.
Inlichtingenplicht
Als zich een verandering voordoet in uw persoonlijke situatie of uw
inkomen of vermogen wijzigt, dan moet u direct de gemeente hierover
informeren.
De gemeente Schagen zal dan bekijken of u nog aan de voorwaarden van de
regeling voldoet. Is dat niet meer het geval, dan zal de financiële
tegemoetkoming worden beëindigd en wel met de ingang van de datum
waarop u niet meer voldoet aan de voorwaarden van de regeling.
Een voorbeeld:
Met ingang van 1 juli 2011 is een financiële tegemoetkoming toegekend
en uitbetaald. In de maand juli 2012 is de financiële tegemoetkoming
automatisch op de bankrekening bijgeschreven. Op 1 september 2012 wordt
werk gevonden met een inkomen dat hoger is dan het sociaal minimum. De
gemeente beëindigt de financiële tegemoetkoming met ingang van 1
september 2012. De op 1 juli 2012 automatisch uitbetaalde financiële
tegemoetkoming moet voor een deel worden terugbetaald.
Als ik geen wijzingen doorgeef, wat dan?
U kunt er natuurlijk voor kiezen om wijzigingen in uw persoonlijke
situatie niet aan de gemeente door te geven. De vraag is of dit een
verstandige keuze is. U maakt zich in de eerste plaats schuldig aan een
strafbaar feit. In de tweede plaats zijn de gegevensbestanden van de
gemeente gekoppeld met die van andere organisaties, zoals de
Belastingdienst, UWV Werkbedrijf, Rijksdienst voor het Wegverkeer, etc.
Het verzwijgen van inkomen, een hoge spaarrekening of een erfenis komt
dus altijd aan het licht. Het is daarom verstandig wijzigingen altijd
door te geven aan de gemeente.
Steekproef
De gemeente houdt steekproeven om te controleren of iedereen zich aan
de regels houdt
Gemeente Schagen