Gemeente Schagen

Wijzing beleid in financiële tegemoetkoming maatschappelijke en culturele bijdrage

De gemeente heeft met ingang van 1 juli 2011 haar beleid financiële tegemoetkoming in de kosten van deelname aan sociaal-maatschappelijke, sociaal-culturele, educatieve, sportieve en recreatieve voorzieningen veranderd.

Voor wie is de wijziging bestemd?
Ontvangt u bovengenoemde financiële tegemoetkoming? Zo ja, dan is dit bericht voor u bestemd. In dit artikel wordt uitgelegd wat er precies is veranderd.

Wat is er nu precies veranderd vanaf 1 juli 2011? Er komt geen verandering in de voorwaarden waaraan u moet voldoen. Ook de hoogte van de financiële tegemoetkoming verandert niet.

De verandering is dat vanaf 1 juli 2011 de financiële tegemoetkoming voor onbepaalde tijd wordt toegekend. Dit betekent dat u niet meer ieder jaar opnieuw een aanvraag hoeft in te dienen. Het bedrag van de financiële tegemoetkoming wordt als uw omstandigheden niet veranderen 12 maanden na de laatste toekenning automatisch op uw bankrekening bijgeschreven.

Voorbeeld:
Stel dat u op 1 juli 2011 bij de gemeente een financiële tegemoetkoming aanvraagt. Als aan de voorwaarden wordt voldaan, wordt de financiële tegemoetkoming met ingang van 1 juli 2011 aan u toegekend. U kunt slechts een maal per 12 maanden aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming. Dit betekent dat 12 maanden na de laatste toekenning de financiële tegemoetkoming opnieuw aan u wordt uitbetaald. In dit geval is dat 1 juli 2012. Als uw (financiële) omstandigheden ongewijzigd blijven, wordt ieder jaar in de maand juli de financiële tegemoetkoming aan u uitbetaald.

Als u bijvoorbeeld in september 2011 een financiële tegemoetkoming heeft aangevraagd, dan wordt ieder jaar in de maand september de financiële tegemoetkoming aan u uitbetaald.

Wat betekent deze beleidswijziging voor u?
Als u eenmaal een financiële tegemoetkoming heeft aangevraagd en gekregen hoeft u voor de volgende jaren geen nieuwe aanvraag meer in te dienen. Het bedrag van de financiële tegemoetkoming wordt dus ieder jaar automatisch op uw bankrekening bijgeschreven. Dit scheelt u, maar ook de gemeente veel administratieve rompslomp.

Inlichtingenplicht
Als zich een verandering voordoet in uw persoonlijke situatie of uw inkomen of vermogen wijzigt, dan moet u direct de gemeente hierover informeren.

De gemeente Schagen zal dan bekijken of u nog aan de voorwaarden van de regeling voldoet. Is dat niet meer het geval, dan zal de financiële tegemoetkoming worden beëindigd en wel met de ingang van de datum waarop u niet meer voldoet aan de voorwaarden van de regeling.

Een voorbeeld:
Met ingang van 1 juli 2011 is een financiële tegemoetkoming toegekend en uitbetaald. In de maand juli 2012 is de financiële tegemoetkoming automatisch op de bankrekening bijgeschreven. Op 1 september 2012 wordt werk gevonden met een inkomen dat hoger is dan het sociaal minimum. De gemeente beëindigt de financiële tegemoetkoming met ingang van 1 september 2012. De op 1 juli 2012 automatisch uitbetaalde financiële tegemoetkoming moet voor een deel worden terugbetaald.

Als ik geen wijzingen doorgeef, wat dan?
U kunt er natuurlijk voor kiezen om wijzigingen in uw persoonlijke situatie niet aan de gemeente door te geven. De vraag is of dit een verstandige keuze is. U maakt zich in de eerste plaats schuldig aan een strafbaar feit. In de tweede plaats zijn de gegevensbestanden van de gemeente gekoppeld met die van andere organisaties, zoals de Belastingdienst, UWV Werkbedrijf, Rijksdienst voor het Wegverkeer, etc. Het verzwijgen van inkomen, een hoge spaarrekening of een erfenis komt dus altijd aan het licht. Het is daarom verstandig wijzigingen altijd door te geven aan de gemeente.

Steekproef
De gemeente houdt steekproeven om te controleren of iedereen zich aan de regels houdt