Innovatie is sleutel tot verdere groei van de luchtvaart
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Amsterdam, woensdag 20 juli 2011 - De megaorders voor Airbus van ruim
700 vliegtuigen, zoals eind juni aangekondigd op de internationale
luchtvaartshow in Le Bourget, geven aan dat de Europese
luchtvaartindustrie weer opkrabbelt na de financiële crisis. De
groeivooruitzichten in de luchtvaartindustrie worden volgens Roland
Berger Strategy Consultants echter deels overschaduwd door besparingen
in de publieke sector. Innovaties door onder andere de ontwikkeling van
nieuwe producten en diensten en het verkennen van nieuwe markten worden
daarmee steeds belangrijker. Dat blijkt uit de jaarlijkse
Luchtvaartstudie van het strategisch adviesbureau onder 110 topmanagers
uit zes Europese landen.
Innovaties binnen en buiten de luchtvaartindustrie
"De markt is in hoog tempo bezig de groeipercentages van voor de crisis
opnieuw te realiseren," aldus Toon Stilma, project manager bij Roland
Berger in Nederland. "Ruim 90% van de ondervraagde bedrijven zet
hiertoe actief in op de ontwikkeling van nieuwe producten en maken
plannen om de komende jaren uit te breiden naar services." Dit laatste
geldt in het bijzonder voor de OEMs, die traditioneel slechts 12% van
de omzet uit Maintenance, Repair & Overhaul halen en hier belangrijke
groeikansen zien.
Van de ondervraagden geeft zelfs 22% aan te kijken naar toepassingen
van hun producten en diensten buiten de luchtvaart. Het gebruik van de
technologieën uit de luchtvaart in andere sectoren biedt volgens Roland
Berger zeker mogelijkheden voor groei. "Kennis, producten en diensten
uit de luchtvaartindustrie kunnen goed toegepast worden in andere
industrieën, zoals automotive, energie en medische technologie.
Innovatieve aanpassingen op bestaande producten, zoals
vliegtuigmotoren, kunnen zo bijvoorbeeld leiden tot een positie in
industriële gasturbines," aldus Stilma.
Verkennen van nieuwe markten
Ook toont 64% van de organisaties interesse in het aanboren van nieuwe
geografische markten om de risico's van hun smalle productportfolio's
en bestaande klantenbasis te beperken. Uit het onderzoek blijkt dat
China, India, Brazilië en het Midden-Oosten als de belangrijkste nieuwe
groeimarkten worden beschouwd. Ook Nederlandse partijen, zoals Fokker
en Avio-Diepen spelen al een actieve rol in deze markten.
Hoewel organische groei een top prioriteit is voor de
luchtvaartindustrie, bekijkt meer dan 70% van de bedrijven weer
actiever dan tijdens de crisis de mogelijkheden voor fusies en
overnames om nieuwe markten aan te boren of hun aandeel in de bestaande
markt te vergroten. Roland Berger verwacht dan ook dat het aantal
fusies en overnames zal toenemen. Groei door M&A geldt niet alleen voor
Europese bedrijven, in toenemende mate zullen zij zelf overgenomen
worden. Stilma: "In het bijzonder Chinese bedrijven zijn actief op zoek
naar partijen om voet aan de grond te krijgen in de Europese markt en
partners te vinden met hoogwaardige technologie voor de ontwikkeling
van hun eigen vliegtuigprogramma's."
Over het onderzoek
Het onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants is uitgevoerd
onder 110 topmanagers uit zes Europese landen. De studie brengt
jaarlijks de belangrijkste ontwikkelingen in de luchtvaartindustrie in
kaart. Deze zijn bij elkaar gebundeld in het rapport "Top Management
Issues Radar 2011 - European Aerospace & Defense Industry".
De studie is aan te vragen via:
http://www.rolandberger.com/expertise/publications/2011-06-20-rbsc-pub-
Top(underscore)Management(underscore)Issues(underscore)Radar(underscore
)2011.html
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.000 medewerkers in 42 kantoren, verspreid over
30 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
- Einde bericht -
Links:
http://www.rolandberger.nl
Razende Robot Reporter