Wageningen Universiteit en Researchcentrum
nederland
Efficiëntere agrologistiek in Europa ook goed voor Nederland
20 jul 2011
Onderdeel: Food and Biobased Research
Met twintig procent minder vrachtwagenkilometers kunnen we net zo veel
agrofood-producten vervoeren, zegt Arjen Simons, onderzoeker van
Wageningen UR Food & Biobased Research. Dat scheelt een slok op een
borrel, want één op de drie vrachtwagen-kilometers die gereden worden
op het Nederlandse hoofdwegennet is agro-gerelateerd. Nederland zou
bovendien gebaat zijn bij een goed Europees vers-netwerk, aldus Simons.
Het Topteam Logistiek (opgezet door het ministerie van Economische
zaken, Landbouw en Innovatie) heeft in juni enkele adviezen
overgenomen.
Nederland is het op één na grootste exportland van agrarische
producten ter wereld. Vrachtwagens, schepen, treinen en vliegtuigen vol
versproducten vertrekken dagelijks naar het buitenland. Vaak komen die
echter maar halfvol terug. Een land dat zelf zo veel groenten, fruit,
bloemen, melk, vlees en eieren produceert, hoeft natuurlijk weinig
versproducten te importeren. Maar duurzaam is het niet, al die halflege
vrachtwagens op de weg. âJe blijft met lege containers zitten als er
een onbalans is tussen import en export. Maar door meer gebruik te
maken van andere vervoerwijzen (transportmodaliteiten) - die je goed op
elkaar afstemt - kan er nog veel winst behaald wordenâ, vertelt Simons.
Simons ziet vooral kansen in het ontwikkelen van een zogenaamd
âsynchromodaal pan-Europees vers-netwerkâ. Zoân synchromodaal
transportsysteem betekent dat er her en der in Europa knooppunten komen
waar versproducten van vrachtwagens op schepen of treinen gezet kunnen
worden en andersom. Zo hoeft een Nederlandse vrachtwagen-chauffeur niet
meer helemaal naar Spanje te rijden met een volle lading (en halfleeg
terug), maar kunnen lange afstanden veel beter over het spoor of het
water overbrugd worden en verzorgen vrachtwagens de fijndistributie van
producten in de regio. Onderzoekers van Food & Biobased Research hebben
berekend dat de CO2-uitstoot voor verstransport op die manier
theoretisch met dertig tot veertig procent naar beneden kan, maar
effectief met twintig procent.
Op het gebied van kwaliteitsmonitoring en -sturing in de verslogistiek
heeft Nederland eveneens een voortrekkerspositie. Food & Biobased
Research werkt aan technologieën waarmee in de hele keten (van
productie, verwerking, transport en bewaring, tot aan de consument) de
kwaliteit van producten met IT-technologieën geregistreerd en
bijgestuurd kan worden. Ook daarin zien meerdere Topteams (bezig met
het nog sterker maken van enkele economische Nederlandse Topsectoren)
een goede toekomst voor Nederland.
Handelspositie versterken
Innovaties hebben er toe geleid dat agrologistiek de afgelopen jaren
veruit de snelst groeiende tak in de agrosector is, en daarmee dus een
belangrijke economische factor voor Nederland. Werd in 1995 in de
agrosector nog maar 5,5 procent van het geld verdiend aan distributie,
in 2008 was dat al twaalf procent. Het lijkt daarom wellicht niet in
het voordeel van Nederland om te pleiten voor het opzetten van een
pan-Europees vers-netwerk, waarin Nederlandse vrachtwagens een minder
grote rol spelen. Maar Simons ziet dat anders: âMits goed
georganiseerd, biedt het Nederland juist kansen om de reeds sterke
handelspositie structureel te versterken in kwaliteit, duurzaamheid,
concurrentiekracht en omvang.â
Topteam Logistiek
9 topsectoren
Contact
Arjen Simons
arjen.simons@wur.nl
Lees meer over Metropolitan food clusters
Petra Kanters, communicatieadviseur
petra.kanters@wur.nl
0317 480 081