CBb verklaart beroepen van Ziggo tegen implementatiebesluit WLR-C en tariefbesluit WLR-C gegrond


* Publicatiedatum 20-07-2011

Achtergrond:

Ziggo is volgens het marktanalysebesluit omroep van 5 maart 2009 verplicht om haar analoge kabelaansluiting door te verkopen aan andere bedrijven (deze wederverkoopverplichting wordt in het marktanalysebesluit "wholesale line rental cable" genoemd ofwel WLR-C).

In het implementatiebesluit staat beschreven op welke manier Ziggo haar systemen moet aanpassen om deze wederverkoop mogelijk te maken. In het tariefbesluit staat beschreven welk tarief Ziggo mag rekenen als inkoopprijs voor nieuwe aanbieders van het analoge standaardpakket. Beide besluiten vinden hun rechtsgrondslag in het marktanalysebesluit omroep.

Op 18 augustus 2010 heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) het marktanalysebesluit - en de daarin opgelegde verplichtingen - vernietigd.

Omdat het implementatiebesluit en het tariefbesluit hun rechtsgrondslag vinden in het marktanalysebesluit omroep heeft OPTA, naar aanleiding van de uitspraak van het CBb, op 1 oktober 2010 zowel het implementatiebesluit als het tariefbesluit ingetrokken.

Ziggo heeft OPTA en het CBb meegedeeld dat zij de ingestelde beroepen gericht tegen de inmiddels ingetrokken besluiten, mede gelet op artikel 6:19, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht wenst te handhaven.

Het CBb overweegt in haar uitspraak van 16 juni 2011 in de beroepen tegen het implementatiebesluit en het tariefbesluit:

De beoordeling is beperkt tot de vraag of vernietiging van het marktanalysebesluit met zich meebrengt dat de bestreden besluiten voor vernietiging in aanmerking komen. "In het tariefbesluit en het implementatiebesluit van OPTA worden de in het marktanalysebesluit opgenomen verplichtingen verder uitgewerkt. OPTA heeft met die besluiten voortgebouwd op de verplichtingen die zij eerder in het marktanalysebesluit had opgelegd en die haar passend voorkwamen. Zij heeft bij deze besluiten naar eigen inzicht de afweging gemaakt welke middelen pasten bij de aard van het door haar geconstateerde probleem en die naar haar oordeel proportioneel en gerechtvaardigd waren in het licht van de te dienen doelstellingen. Daarbij heeft zij gebruik gemaakt van dezelfde bevoegdheid waarmee zij de in het marktanalysebesluit opgenomen verplichtingen in het leven heeft geroepen. Van bijzondere redenen om in dit geval, in afwijking van de hoofdregel, aan de vernietiging van het marktanalysebesluit geen terugwerkende kracht te verbinden is geen sprake. Dat betekent dat de bestreden besluiten hun grondslag verloren hebben. De beroepen gericht tegen het tariefbesluit en het implementatiebesluit zijn kennelijk gegrond. Genoemde besluiten worden vernietigd.