CBb verklaart beroepen van Ziggo tegen implementatiebesluit WLR-C en
tariefbesluit WLR-C gegrond
* Publicatiedatum 20-07-2011
Achtergrond:
Ziggo is volgens het marktanalysebesluit omroep van 5 maart 2009
verplicht om haar analoge kabelaansluiting door te verkopen aan andere
bedrijven (deze wederverkoopverplichting wordt in het
marktanalysebesluit "wholesale line rental cable" genoemd ofwel WLR-C).
In het implementatiebesluit staat beschreven op welke manier Ziggo haar
systemen moet aanpassen om deze wederverkoop mogelijk te maken.
In het tariefbesluit staat beschreven welk tarief Ziggo mag rekenen als
inkoopprijs voor nieuwe aanbieders van het analoge standaardpakket.
Beide besluiten vinden hun rechtsgrondslag in het marktanalysebesluit
omroep.
Op 18 augustus 2010 heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven
(CBb) het marktanalysebesluit - en de daarin opgelegde verplichtingen -
vernietigd.
Omdat het implementatiebesluit en het tariefbesluit hun rechtsgrondslag
vinden in het marktanalysebesluit omroep heeft OPTA, naar aanleiding
van de uitspraak van het CBb, op 1 oktober 2010 zowel het
implementatiebesluit als het tariefbesluit ingetrokken.
Ziggo heeft OPTA en het CBb meegedeeld dat zij de ingestelde beroepen
gericht tegen de inmiddels ingetrokken besluiten, mede gelet op artikel
6:19, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht wenst te handhaven.
Het CBb overweegt in haar uitspraak van 16 juni 2011 in de beroepen
tegen het implementatiebesluit en het tariefbesluit:
De beoordeling is beperkt tot de vraag of vernietiging van het
marktanalysebesluit met zich meebrengt dat de bestreden besluiten voor
vernietiging in aanmerking komen. "In het tariefbesluit en het
implementatiebesluit van OPTA worden de in het marktanalysebesluit
opgenomen verplichtingen verder uitgewerkt. OPTA heeft met die
besluiten voortgebouwd op de verplichtingen die zij eerder in het
marktanalysebesluit had opgelegd en die haar passend voorkwamen. Zij
heeft bij deze besluiten naar eigen inzicht de afweging gemaakt welke
middelen pasten bij de aard van het door haar geconstateerde probleem
en die naar haar oordeel proportioneel en gerechtvaardigd waren in het
licht van de te dienen doelstellingen. Daarbij heeft zij gebruik
gemaakt van dezelfde bevoegdheid waarmee zij de in het
marktanalysebesluit opgenomen verplichtingen in het leven heeft
geroepen. Van bijzondere redenen om in dit geval, in afwijking van de
hoofdregel, aan de vernietiging van het marktanalysebesluit geen
terugwerkende kracht te verbinden is geen sprake. Dat betekent dat de
bestreden besluiten hun grondslag verloren hebben. De beroepen
gericht tegen het tariefbesluit en het implementatiebesluit zijn
kennelijk gegrond. Genoemde besluiten worden vernietigd.