Internationale Vierdaagse Nijmegen
Persbericht 2011.030¿¿¿¿¿¿, 20 juni 2011
Koplopers roemen gemak sponsorsite
Website Vierdaagse genereert al bijna 2 ton voor goede doelen
Voor het eerst dit jaar heeft de Vierdaagse het karakter van een
sponsorloop. Een initiatief dat zijn vruchten afwerpt. Op het moment
van schrijven staat de teller op
EUR 178.277, - bij elkaar gebracht door 259 lopers die gesteund worden
door 6226 donateurs. Er zijn maar liefst 127 verschillende goede doelen
waarvoor de lopers zich vier dagen lang inzetten. Koplopers Theo Dekker
en Tessa de Vries kunnen over twee dagen een belangrijke financiële
bijdrage leveren aan hun gekozen doelen.
Ieder jaar wordt het bestuur van de Vierdaagse overspoeld met aanvragen
van organisaties die de Walk of the World willen koppelen aan een goed
doel. Ook wordt er ieder lustrumjaar een extraatje voor de wandelaars
bedacht. Dit jaar bestaat de attentie uit de sponsorloop en het
ontwikkelen en online zetten van de daarbij horende website
www.devierdaagsesponsorloop.nl.
André Sonneville, hoofd communicatie Stichting DE 4DAAGSE: "Wij kunnen
en willen ons niet committeren aan één goed doel, maar beseffen dat die
behoefte leeft onder onze wandelaars. Vandaar het idee om iedere
deelnemer de mogelijkheid te bieden zich te laten sponsoren voor zijn
eigen gekozen goede doel."
Persoonlijke motieven
Wandelaars Theo Dekker, marktkoopman uit Bergen, en Tessa de Vries,
verpleegkundige uit Middenbeemster, grepen deze mogelijkheid met twee
handen aan. Beiden nemen ze deel aan de sponsorloop uit persoonlijke
motieven. Zo laat Dekker (69 jaar, loopt voor de negende keer) zich
sponsoren voor het Prader Willi fonds. Meer nog dan het ophalen van een
mooi bedrag gaat het Dekker om het genereren van bekendheid voor dit
zeer zeldzame syndroom. Dekker's kleinzoon is namelijk getroffen door
deze erfelijke ontwikkelingsstoornis. Uit persoonlijke ervaring weet de
Noord-Hollandse wandelaar hoe weinig kennis en inzicht er onder medici
bestaat in het ziekteproces en het verloop ervan.
Tessa de Vries (25 jaar, debutante in de Vierdaage) loopt voor
Stichting Villa, een huis waar verstandelijk gehandicapten
'zelfstandig' kunnen wonen. Zo ook haar zus Nina. Waar het doel van
Dekker vrij abstract is, heeft De Vries iets concreets voor ogen: een
aangepaste bus voor de bewoners van Stichting Villa.
Competitie-element
Dekker en De Vries houden de sponsorstand zelf nauwlettend in de gaten.
Dekker geeft zelfs toe dat er in het begin een competitie-element voor
hem in schuilde. "Zat ik te kijken wie er qua opbrengst bij mij in de
buurt kwam!", lacht hij. De aimabele wandelaar kwam echter gauw tot het
besef dat het geen wedstrijd was. Net zo min als de Vierdaagse.
Zowel Dekker als De Vries tonen zich bijzonder positief over het
systeem van de sponsorloop dat Stichting DE 4DAAGSE samen met bureau
A&A Projecten uit Diemen ontwikkelde. "De reacties die ik krijg van de
sponsorlopers zijn zonder uitzondering positief. Mensen zeggen
letterlijk dat ze dit op eigen initiatief nooit gedaan zouden hebben.
Nu de Vierdaagse erachter staat wordt de stap om een profielpagina aan
te maken veel makkelijker gezet", aldus Jack Simons, directeur van A&A
Projecten. "De weg tussen sponsorloper en het goede doel dat hij steunt
is erg kort. Daarbij komt dat wij kunnen garanderen dat er niets aan de
strijkstok blijft hangen. Voor deelnemers is dat een geruststellende
gedachte."