Internationale Vierdaagse Nijmegen


Persbericht 2011.030¿¿¿¿¿¿, 20 juni 2011

Koplopers roemen gemak sponsorsite

Website Vierdaagse genereert al bijna 2 ton voor goede doelen

Voor het eerst dit jaar heeft de Vierdaagse het karakter van een sponsorloop. Een initiatief dat zijn vruchten afwerpt. Op het moment van schrijven staat de teller op EUR 178.277, - bij elkaar gebracht door 259 lopers die gesteund worden door 6226 donateurs. Er zijn maar liefst 127 verschillende goede doelen waarvoor de lopers zich vier dagen lang inzetten. Koplopers Theo Dekker en Tessa de Vries kunnen over twee dagen een belangrijke financiële bijdrage leveren aan hun gekozen doelen.

Ieder jaar wordt het bestuur van de Vierdaagse overspoeld met aanvragen van organisaties die de Walk of the World willen koppelen aan een goed doel. Ook wordt er ieder lustrumjaar een extraatje voor de wandelaars bedacht. Dit jaar bestaat de attentie uit de sponsorloop en het ontwikkelen en online zetten van de daarbij horende website www.devierdaagsesponsorloop.nl.

André Sonneville, hoofd communicatie Stichting DE 4DAAGSE: "Wij kunnen en willen ons niet committeren aan één goed doel, maar beseffen dat die behoefte leeft onder onze wandelaars. Vandaar het idee om iedere deelnemer de mogelijkheid te bieden zich te laten sponsoren voor zijn eigen gekozen goede doel."

Persoonlijke motieven

Wandelaars Theo Dekker, marktkoopman uit Bergen, en Tessa de Vries, verpleegkundige uit Middenbeemster, grepen deze mogelijkheid met twee handen aan. Beiden nemen ze deel aan de sponsorloop uit persoonlijke motieven. Zo laat Dekker (69 jaar, loopt voor de negende keer) zich sponsoren voor het Prader Willi fonds. Meer nog dan het ophalen van een mooi bedrag gaat het Dekker om het genereren van bekendheid voor dit zeer zeldzame syndroom. Dekker's kleinzoon is namelijk getroffen door deze erfelijke ontwikkelingsstoornis. Uit persoonlijke ervaring weet de Noord-Hollandse wandelaar hoe weinig kennis en inzicht er onder medici bestaat in het ziekteproces en het verloop ervan. Tessa de Vries (25 jaar, debutante in de Vierdaage) loopt voor Stichting Villa, een huis waar verstandelijk gehandicapten 'zelfstandig' kunnen wonen. Zo ook haar zus Nina. Waar het doel van Dekker vrij abstract is, heeft De Vries iets concreets voor ogen: een aangepaste bus voor de bewoners van Stichting Villa.

Competitie-element

Dekker en De Vries houden de sponsorstand zelf nauwlettend in de gaten. Dekker geeft zelfs toe dat er in het begin een competitie-element voor hem in schuilde. "Zat ik te kijken wie er qua opbrengst bij mij in de buurt kwam!", lacht hij. De aimabele wandelaar kwam echter gauw tot het besef dat het geen wedstrijd was. Net zo min als de Vierdaagse. Zowel Dekker als De Vries tonen zich bijzonder positief over het systeem van de sponsorloop dat Stichting DE 4DAAGSE samen met bureau A&A Projecten uit Diemen ontwikkelde. "De reacties die ik krijg van de sponsorlopers zijn zonder uitzondering positief. Mensen zeggen letterlijk dat ze dit op eigen initiatief nooit gedaan zouden hebben. Nu de Vierdaagse erachter staat wordt de stap om een profielpagina aan te maken veel makkelijker gezet", aldus Jack Simons, directeur van A&A Projecten. "De weg tussen sponsorloper en het goede doel dat hij steunt is erg kort. Daarbij komt dat wij kunnen garanderen dat er niets aan de strijkstok blijft hangen. Voor deelnemers is dat een geruststellende gedachte."