Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF: zorgverzekeraar informeert verzekerde onvoldoende over selectie
van zorg
21 juli 2011
Zorgverzekeraars informeren hun verzekerden onvoldoende over de redenen
om wel of geen contract met een zorgaanbieder af te sluiten. Dat blijkt
uit de resultaten van de meldactie 'Zorginkoop' van de Nederlandse
Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). 84% van de deelnemers wil weten
waar een verzekeraar op let bij het afsluiten van contracten. Slechts
in 8% van de gevallen heeft de verzekerde die informatie.
"Enkele jaren geleden had ik veel last van herniaklachten in de lage
rug. Ik kreeg van verschillende behandelaars het advies om naar een
bepaald ziekenhuis te gaan. Mijn zorgverzekeraar had geen contract met
deze zorgverlener. Ik heb nog gebeld voor een toelichting maar het is
mij niet duidelijk geworden waarom ze met dat ziekenhuis geen contract
hadden."
Uit de meldactie blijkt dat verzekerden het over het algemeen goed
vinden dat zorgverzekeraars selectief contracten met zorgaanbieders
afsluiten. 61% van de deelnemers vindt het goed om een keuze te kunnen
maken uit een aantal zorgaanbieders dat door de zorgverzekeraar is
geselecteerd op kwaliteit. Als de keuzeruimte afneemt, daalt dit
percentage tot minder dan de helft van de respondenten. De deelnemers
aan de meldactie vinden het daarbij wel van belang dat ze geïnformeerd
worden over de criteria die de zorgverzekeraar daarbij hanteert.
NPCF-directeur Wilna Wind: "Mensen zien dus dat het voordelen heeft als
zorgverzekeraars een voorselectie van zorgaanbieders maken op basis van
kwaliteit. Maar ze willen wel weten waarom, en waar die keuze op is
gebaseerd. Die informatie bereikt mensen nu nog onvoldoende."
Nog niet de helft van de deelnemers vindt het acceptabel als de
verzekeraar zorgaanbieders ook selecteert op betaalbaarheid. Als de
keuzeruimte daarmee beperkt wordt vindt nog maar 25% dat een goed
idee."Dus verzekerden staan er minder positief tegenover als
verzekeraars het kostenaspect mee laten wegen bij het selecteren van
zorgaanbieders", zegt Wilna Wind. "Dat vind ik opvallend want mensen
betalen de zorg toch echt zelf."
De deelnemers aan de meldactie drukken hun vertrouwen in
zorgverzekeraars uit met een krappe voldoende. Een aspect waardoor dat
vertrouwen kan groeien is volgens de deelnemers niet alleen goede
informatie over de kwaliteit van de zorg en het afsluiten van
contracten, maar ook dat hun vragen goed worden afgehandeld. Ook geven
de deelnemers aan dat ze meer vertrouwen krijgen in zorgverzekeraars
als patiëntenorganisaties worden betrokken bij het inkopen van zorg.