Consumentenbond

Mondje dicht bij medische missers


De afgelopen tien jaar is geen verbetering te zien in de openheid over medische missers onder artsen en hulpverleners. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder letselschadeadvocaten van de vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP). De Consumentenbond pleit voor het opzetten van een onafhankelijk kenniscentrum waar consumenten kunnen laten toetsen of hun zaak enige kans van slagen heeft.

De Consumentenbond wil verder dat rechters strenger zijn als een medisch dossier incompleet is. Dan zou de bewijslast moeten worden omgekeerd en moet, in tegenstelling tot nu, het bewijs voor de fout niet bij de patiënt meer liggen. De problemen die de advocaten constateren, zijn het 'zoekraken' van delen van medische dossiers, het gebrek aan erkenning voor het slachtoffer, de hoge kosten en de juridische complexiteit van de meeste zaken. Ook lopen patiënten, nabestaanden en hun belangenbehartigers vaak tegen -volgens hen- onredelijke verzekeraars van artsen en ziekenhuizen aan.

Meldpunt Medisch missers

Met de meldactie inventariseert de Consumentenbond de ervaringen van patiënten, nabestaanden en hun belangenbehartigers. De actie loopt van 15 juli tot 1 september 2011 bij de campagne `Kiezen moet kunnen'. In de Consumentengids van juli/augustus staat een uitgebreid artikel over de enquête en ervaringen van advocaten en slachtoffers.