Consumentenbond
Mondje dicht bij medische missers
De afgelopen tien jaar is geen verbetering te zien in de openheid over
medische missers onder artsen en hulpverleners. Dat blijkt uit een
enquête van de Consumentenbond onder letselschadeadvocaten van de
vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP). De
Consumentenbond pleit voor het opzetten van een onafhankelijk
kenniscentrum waar consumenten kunnen laten toetsen of hun zaak enige
kans van slagen heeft.
De Consumentenbond wil verder dat rechters strenger zijn als een
medisch dossier incompleet is. Dan zou de bewijslast moeten worden
omgekeerd en moet, in tegenstelling tot nu, het bewijs voor de fout
niet bij de patiënt meer liggen. De problemen die de advocaten
constateren, zijn het 'zoekraken' van delen van medische dossiers, het
gebrek aan erkenning voor het slachtoffer, de hoge kosten en de
juridische complexiteit van de meeste zaken. Ook lopen patiënten,
nabestaanden en hun belangenbehartigers vaak tegen -volgens hen-
onredelijke verzekeraars van artsen en ziekenhuizen aan.
Meldpunt Medisch missers
Met de meldactie inventariseert de Consumentenbond de ervaringen van
patiënten, nabestaanden en hun belangenbehartigers. De actie loopt van
15 juli tot 1 september 2011 bij de campagne `Kiezen moet kunnen'. In
de Consumentengids van juli/augustus staat een uitgebreid artikel over
de enquête en ervaringen van advocaten en slachtoffers.