KPN maakt mobiel internet duurder
* 21 juli 2011
Het gebruik van mobiel internet bij KPN wordt flink duurder. Dat blijkt
uit de nieuwe abonnementen voor mobiele telefonie die KPN gepresenteerd
heeft. De Consumentenbond vindt dat KPN zijn klanten goed moet helpen
bij het beheersen van hun dataverbruik. Klanten moeten altijd eenvoudig
kunnen zien hoeveel Mb's zij nog over hebben. Ook moet KPN zijn klanten
goed voorlichten hoeveel Mb's verbruikt worden wanneer een filmpje
wordt bekeken of een website bezocht.
Mobiele internet is in de nieuwe abonnementen alleen verkrijgbaar in
bundels samen met belminuten en sms. Wie veel wil internetten op z'n
mobiel moet ook veel belminuten en sms kopen. Wanneer de klant z'n
maandelijkse databundel heeft verbruikt, gaat het hogere buitenbundel
tarief in werking. Klanten zijn daardoor gedwongen hun dataverbruik
goed bij te houden. Buiten de bundel verbruiken is namelijk duur.
Snelheden
Bovendien hebben sommige bundels een lage upload snelheid. Hierdoor
zijn bepaalde toepassingen zoals het uploaden van foto's maar ook
videochat langzaam of onmogelijk op deze relatief goedkopere
abonnementen. Ook over dit aspect zal KPN haar klanten goede informatie
moeten geven zodat zij in staat zijn het juiste abonnement te kiezen.
De nieuwe abonnement worden vanaf 5 september verkocht. Aan bestaande
contracten wijzigt volgens KPN niets.