Consumentenbond

KPN maakt mobiel internet duurder


* 21 juli 2011

Het gebruik van mobiel internet bij KPN wordt flink duurder. Dat blijkt uit de nieuwe abonnementen voor mobiele telefonie die KPN gepresenteerd heeft. De Consumentenbond vindt dat KPN zijn klanten goed moet helpen bij het beheersen van hun dataverbruik. Klanten moeten altijd eenvoudig kunnen zien hoeveel Mb's zij nog over hebben. Ook moet KPN zijn klanten goed voorlichten hoeveel Mb's verbruikt worden wanneer een filmpje wordt bekeken of een website bezocht.

Mobiele internet is in de nieuwe abonnementen alleen verkrijgbaar in bundels samen met belminuten en sms. Wie veel wil internetten op z'n mobiel moet ook veel belminuten en sms kopen. Wanneer de klant z'n maandelijkse databundel heeft verbruikt, gaat het hogere buitenbundel tarief in werking. Klanten zijn daardoor gedwongen hun dataverbruik goed bij te houden. Buiten de bundel verbruiken is namelijk duur.

Snelheden

Bovendien hebben sommige bundels een lage upload snelheid. Hierdoor zijn bepaalde toepassingen zoals het uploaden van foto's maar ook videochat langzaam of onmogelijk op deze relatief goedkopere abonnementen. Ook over dit aspect zal KPN haar klanten goede informatie moeten geven zodat zij in staat zijn het juiste abonnement te kiezen. De nieuwe abonnement worden vanaf 5 september verkocht. Aan bestaande contracten wijzigt volgens KPN niets.