Stichting Promotie Televisiereclame

Amselveen, 21 juli 2011

Opnieuw recordomzet TV-reclame

Amstelveen, 22 juli 2011 - De netto bestedingen voor televisiereclame (spot) zijn in het tweede kwartaal van 2011 met 4,3% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 en kwamen uit op ¤ 253 miiljoen. Nog nooit was de omzet in een tweede kwartaal zo hoog. Het tweede kwartaal van 2011 is alweer het zesde kwartaal achtereen waarin de TV-reclameomzet een groei laat zien. De sterke groei in het tweede kwartaal is opmerkelijk omdat het tweede kwartaal van 2010 een groei had van 15%, mede onder impuls van het WK voetbal in Zuid-Afrika. Met een omzet van ¤ 431 miljoen komt de omzetgroei voor de eerstee helft van 2011 uit op 8,6%.

Meer adverteerders en meer merken
De tendens uit 2010 blijft zich doorzetten in de eerste helft van dit jaar. Steeds meer adverteerders zetten TV in voor steeds meer merken. Het aantal TV-adverteerders lag in de eerste helft van dit jaar 30% hoger dan in de eerste helft van 2010. De omzetgroei kwam voor een deel voor rekening van deze nieuwe adverteerders. Maar ook de middelgrote en kleinere adverteerders lieten een bovengemiddelde groei zien.

Voeding, retail en automotive sterkst groeiende branches Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het eerste half jaar van 2011 blijken voeding, retail en automotive de sterkst groeiende branches. Voeding en retail tekenden in 2010 ook voor een groot deel van de groei. Het herstel van automotive in het najaar van 2010 zette in de eerste helft van dit jaar door. De TV-sector is sterker gegroeid dan de totale mediabranche. Hiermee werd het aandeel vergroot ten koste van de media dagbladen en huis-aan-huisbladen.

Michel van der Voort, directeur SPOT: 'Vorig jaar vertoonde het tweede kwartaal een groei van 15%. Daar gaan we nu nog eens met ruim 4% over heen, terwijl er dit jaar geen grote sportevenementen zijn. Hoewel de economie nog herstellende is, is er geen enkele twijfel over de mediatype keuze. Om te herstellen en te groeien moet je adverteren en waar je moet adverteren kiest men voor TV. De cijfers tonen het aan.'

Over SPOT
SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. De activiteiten van SPOT zijn gebaseerd op drie peilers:
Promotie van het medium televisie naar de adverteerdermarkt Realisatie van het kijkonderzoek in Nederland middels participatie in de Stichting KijkOnderzoek (SKO).
Actieve lobby en PR in samenwerking met het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC).

In SPOT participeren de volgende organisaties:
Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, MTV Networks Benelux, Eredivisie Live en Sport1.

einde persbericht