Stichting Promotie Televisiereclame
Amselveen, 21 juli 2011
Opnieuw recordomzet TV-reclame
Amstelveen, 22 juli 2011 - De netto bestedingen voor televisiereclame
(spot) zijn in het tweede kwartaal van 2011 met 4,3% gestegen ten
opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 en kwamen uit op ¤ 253 miiljoen.
Nog nooit was de omzet in een tweede kwartaal zo hoog.
Het tweede kwartaal van 2011 is alweer het zesde kwartaal achtereen
waarin de TV-reclameomzet een groei laat zien. De sterke groei in het
tweede kwartaal is opmerkelijk omdat het tweede kwartaal van 2010 een
groei had van 15%, mede onder impuls van het WK voetbal in Zuid-Afrika.
Met een omzet van ¤ 431 miljoen komt de omzetgroei voor de eerstee helft
van 2011 uit op 8,6%.
Meer adverteerders en meer merken
De tendens uit 2010 blijft zich doorzetten in de eerste helft van dit
jaar. Steeds meer adverteerders zetten TV in voor steeds meer merken.
Het aantal TV-adverteerders lag in de eerste helft van dit jaar 30%
hoger dan in de eerste helft van 2010. De omzetgroei kwam voor een deel
voor rekening van deze nieuwe adverteerders. Maar ook de middelgrote en
kleinere adverteerders lieten een bovengemiddelde groei zien.
Voeding, retail en automotive sterkst groeiende branches
Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het
eerste half jaar van 2011 blijken voeding, retail en automotive de
sterkst groeiende branches. Voeding en retail tekenden in 2010 ook voor
een groot deel van de groei. Het herstel van automotive in het najaar
van 2010 zette in de eerste helft van dit jaar door. De TV-sector is
sterker gegroeid dan de totale mediabranche. Hiermee werd het aandeel
vergroot ten koste van de media dagbladen en huis-aan-huisbladen.
Michel van der Voort, directeur SPOT: 'Vorig jaar vertoonde het tweede
kwartaal een groei van 15%. Daar gaan we nu nog eens met ruim 4% over
heen, terwijl er dit jaar geen grote sportevenementen zijn. Hoewel de
economie nog herstellende is, is er geen enkele twijfel over de
mediatype keuze. Om te herstellen en te groeien moet je adverteren en
waar je moet adverteren kiest men voor TV. De cijfers tonen het aan.'
Over SPOT
SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT
verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten
behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de
reclamebedrijven van de televisiezenders. De activiteiten van SPOT zijn
gebaseerd op drie peilers:
Promotie van het medium televisie naar de adverteerdermarkt
Realisatie van het kijkonderzoek in Nederland middels participatie in de
Stichting KijkOnderzoek (SKO).
Actieve lobby en PR in samenwerking met het Centrum voor Merk en
Communicatie (CMC).
In SPOT participeren de volgende organisaties:
Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels
Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, MTV Networks
Benelux, Eredivisie Live en Sport1.
einde persbericht