CDA


Jack Biskop stelt vragen over niveau onderwijsassistenten donderdag 21 juli 2011

Schriftelijke vragen van het lid Biskop (CDA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over het bericht 'Onderwijsassistent kan niet begrijpend lezen'.Â


1. Heeft u kennis genomen van het bericht in De Telegraaf van woensdag 20 juli j.l. 'Onderwijsassistent kan niet begrijpend lezen'?


2. Hoe beoordeelt u de resultaten van het Amsterdamse onderzoek, dat nog niet de helft van de onderwijsassistenten op Amsterdamse basisscholen een voldoende haalt voor een toets begrijpend lezen?


3. In hoeverre acht u de resultaten van het Amsterdamse onderzoek representatief voor het kennisniveau van onderwijsassistenten in de rest van het land?


4. In het onderzoek is door de koepelorganisatie voor Amsterdamse schoolbesturen in het primair onderwijs gebruik gemaakt van een toets, die aansluit bij de nieuwe exameneisen die vanaf schooljaar 2013-2014 aan mbo'ers worden gesteld. De afgelopen jaren is in het mbo extra geïnvesteerd in taal en rekenen. In hoeverre acht u deze extra inzet geslaagd gezien de resultaten van het Amsterdamse onderzoek?


5. Overweegt u op grond van deze onderzoeksresultaten het beleid ten aanzien van het taalonderwijs op het mbo nader aan te scherpen? Zo ja, op welke wijze dan? En zo nee, waarom niet?


6. Ziet u binnen de bestaande kaders mogelijkheden om te zorgen dat onderwijsassistenten die de komende jaren afstuderen een voldoende taal- en rekenniveau hebben? Hoe denkt u dit te gaan bereiken?


7. Op welke wijze denkt u onderwijsassistenten die in het verleden zijn afgestudeerd op een voldoende niveau van taal en rekenen te brengen?


8. In hetzelfde bericht wordt aangeduid dat Amsterdam werkt aan een ambitieus plan om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen, onder andere door het verbeteren van het resultaat van de Cito-toets. Welke lessen kunnen uit deze aanpak worden getrokken voor alle basisscholen en zo mogelijk ook voor het mbo?