Gemeente Aalsmeer
samenwerking overheid en bedrijfsleven bij OLV Greenport Aalsmeer
Voortvarende samenwerking overheid en bedrijfsleven bij OLV Greenport
Aalsmeer
Doortastend handelen en snel knopen doorhakken. Het kán wel. Overheden
en bedrijfsleven hebben voortvarend geld beschikbaar gesteld om de
bereikbaarheid van bloemenveiling FloraHolland en de bloemen- en
plantenhandelsbedrijven eromheen op korte termijn sterk te verbeteren.
Dat gebeurt door middel van de zogenoemde Ongestoorde Logistieke
Verbinding Greenport (OLV). Het project zet in op de aanleg van vrije
banen voor vrachtverkeer die aansluiten op de nieuwe N201 en zorgen
voor een betere ontsluiting van de veiling in Aalsmeer en een snelle
verbinding met Amsterdam Connecting Trade, het toekomstige logistieke
knooppunt bij Schiphol.
Door deze infrastructurele oplossing wordt de nieuwe N201 deels ontlast
en kunnen vrachtwagens efficiënt op en neer rijden tussen veiling en
luchthaven. Ook zorgt de OLV voor een snellere verbinding met de
snelwegen A4 en A9. Volgens de planning zal de OLV worden aangelegd in
2013-2014, na oplevering van de N201.
"Toen het rijk bereid bleek de helft van de kosten op zich te nemen en
ook de provincie Noord-Holland een bijdrage toegezegd had, is er ook
vanuit het bedrijfsleven snel geschakeld," geeft vestigingsmanager
Marcel Claessen van FloraHolland Aalsmeer aan. "We moesten eind 2010
opeens kleur bekennen! Dat we als gezamenlijk bedrijfsleven met geld
over de brug zijn gekomen, is uniek. En dat in zo'n korte tijd."
Noodzaak OLV
Het bijzondere is dat zowel FloraHolland als de bloemen- en
plantengroothandelsorganisatie VGB geld in het infrastructuurproject
steken. De partijen leggen elk 1,5 miljoen euro op tafel. Voor de
veiling was het volgens Claessen een logische stap. "Het is
uiteindelijk geld van de kwekers, maar wij als veiling gelóven erin en
we gáán ervoor. Gelukkig dat het gaat gebeuren. Wat ons betreft zouden
we er morgen mee willen beginnen. De OLV is noodzakelijk om de
marktplaats FloraHolland, en ook de Greenport Aalsmeer als
maatschappelijk-economische cluster, goed de toekomst in te loodsen."
Ook de VGB is overtuigd van het nut van de investering. "We hebben er
een speciale bijeenkomst over belegd. Iedereen vond dat dit project
niet mocht stranden, doordat er vanuit de handel geen bijdrage zou
komen," zegt Marco van Zijverden, vice-voorzitter van de VGB en in het
dagelijks leven voorzitter van de raad van bestuur van de
handelsbedrijvencluster Dutch Flower Group. "Optimale bereikbaarheid
van veiling en handelsbedrijven vinden we enorm belangrijk. Daar
vechten we al vele jaren voor. Want voor de handel zijn efficiënte
logistiek en snelle aan- en afvoer van producten van levensbelang. Het
ligt heel simpel: als we de OLV niet aanleggen, staan we in 2018-2020
wéér stil op de N201."
Co-financiering
Van Zijverden erkent ruiterlijk dat hij tot nog geen half jaar geleden
niks zag in co-financiering van infrastructurele projecten door het
bedrijfsleven. "Ik was tegen zulke publiek-private samenwerking. We
leveren als bedrijfsleven al zo'n enorme financiële bijdrage aan de
overheid dat je iets terug mag verwachten. In het verleden hebben we
echter weinig ondersteuning van het rijk gehad. Maar deze OLV is zo
belangrijk voor ons dat je die niet moet tegenhouden. Zeker niet als je
de snelheid ziet waarmee de overheid ja heeft gezegd."
De veiling- en groothandelsvertegenwoordiger zijn verheugd dat alle
partijen met hun financiële toezeggingen het belang van de vrije
vrachtwagenbaan onderschrijven. "Het besluit ligt er, de rest kan geen
bottleneck meer zijn," meent Van Zijverden. Kortom, nu het geld
beschikbaar is, moet het met het invullen en uitvoeren van de plannen
eveneens kunnen lukken. De samenwerking tussen de betrokken partijen
belooft volgens hen in elk geval veel goeds.
Alleen voor vrachtwagens
Wat Claessen het meeste aanspreekt in de OLV Greenport is haar zeer
specifieke functie. "De vrije baan is uitsluitend bedoeld voor bloemen-
en plantenauto's. Dat is iets anders dan bijvoorbeeld de nieuwe N201,
waar iedereen over mag rijden," zegt hij. Voordeel volgens hem is
daarnaast dat zo'n vrije baan makkelijker dan een weg als de N201 "op
korte termijn" te realiseren is. Het hoeft geen veertig jaar te duren,
zoals bij die provinciale weg. "De OLV hoeft niet eens veel rijbanen te
hebben," vult Van Zijverden aan. "Als er weinig op- en afritten zijn,
krijg je al zo veel efficiency. Dat effect zie je ook bij de
Bloemenroute, de N222 tussen Den Haag en de veiling in Naaldwijk. En
het kost minder."
De komst van de OLV Greenport moet ervoor zorgen dat het verkeer op de
nieuwe N201 zo soepel mogelijk kan blijven doorstromen. De
verbindingsweg voor vrachtverkeer biedt vooral het nieuwe knooppunt
Legmeerdijk soelaas. Dat knooppunt gaat volgens de verkeersmodellen
door de voorziene drukte rond de veiling al vóór 2020 problemen
opleveren wanneer er geen `uitlaatklep' voorhanden is. Ook in geval van
calamiteiten is de OLV een uitkomst.
Lobbywerk Greenport Aalsmeer
Beiden zijn ervan overtuigd dat de laatste jaren vooral het lobbywerk
van Greenport Aalsmeer en de samenwerking met Amsterdam Connecting
Trade oplossingen voor bereikbaarheidsproblemen naderbij gebracht
hebben. Greenport Aalsmeer, één van de vijf Greenports in Nederland, is
de regionale tuinbouwcluster waarin zes gemeenten, provincie
Noord-Holland, stadsregio Amsterdam, Kamer van Koophandel,
FloraHolland, VGB en andere sectororganisaties samenwerken.
"Als we Greenport Aalsmeer niet hadden gehad, dan was de OLV er niet
gekomen. Je merkt dat de Greenports status hebben gekregen in Den
Haag," aldus Van Zijverden. Daarover zegt Claessen: "We staan als
Greenport Aalsmeer heel anders op de kaart dan drie jaar geleden. Niet
alleen in Den Haag, ook in Haarlem en Amsterdam. Dat speelt allemaal
een rol bij het voor elkaar krijgen van zaken die we belangrijk vinden.
En iedereen in de Greenport heeft in het lobbycircuit zijn eigen
ingangen richting overheid."
Zoeken naar beste tracévariant
Het bepalen van de wegtracés, die nog onderwerp zijn van studie, is het
lastigste aspect van de plannen. De kunst is het vinden van de
tracévariant die recht doet aan de wensen van zowel de omgeving als het
bedrijfsleven. De gemeenteraad van Aalsmeer, de plaats waar de weg
doorheen loopt, is de beslissende instantie die - waarschijnlijk later
dit jaar - besluit over het definitieve tracé.
De aanleg van de OLV Greenport gaat 16,6 miljoen euro kosten. Daarvan
betaalt de rijksoverheid 8,3 miljoen. De andere helft wordt opgebracht
door de Provincie Noord-Holland (3 mln), FloraHolland en VGB (elk 1,5
mln), Schiphol (1 mln) en de Stadsregio Amsterdam (ruim 1 mln), waarin
onder meer de bij de Greenport betrokken gemeenten Aalsmeer,
Amstelveen, Haarlemmermeer en Uithoorn zitting hebben.
Samenwerkingsverband Greenport Aalsmeer
Greenport Aalsmeer is één van de vijf Greenports in Nederland. Met in
het hart bloemenveiling FloraHolland in Aalsmeer is het grootste
wereldhandels- en kenniscentrum voor de sierteeltsector. Greenport
Aalsmeer zorgt voor 50.000 voltijdbanen en kent een omzet van drie
miljard euro per jaar. Er wordt in de regio samengewerkt aan
duurzaamheid, innovatie, internationale concurrentiepositie en
imagoverbetering voor de hele sector. In Greenport Aalsmeer werken
publieke en private partijen mee aan een vitale toekomst voor de
bloemen- en plantensector. Van overheidskant zijn dat de Provincie
Noord-Holland, de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Aalsmeer,
Amstelveen, Haarlemmermeer, Nieuwkoop, Kaag en Braassem en Uithoorn.
Het bedrijfsleven is vertegenwoordigd door FloraHolland, Kamer van
Koophandel Amsterdam, Blooming Breeders, Vereniging van Groothandelaren
in Bloemkwekerijprodukten (VGB), LTO Noord Glaskracht en Naktuinbouw.