Stichting Wakker Dier

Liegebeesten gezocht!
(21 juli 2011)
Wakker Dier roept consumenten op om misleidende producten in te sturen voor de Liegebeest Verkiezing 2011. Vaak doen verpakkingen of reclames geloven dat dieren een goed leven hebben gehad. Met plaatjes van zo'n dier dat vrolijk in de wei huppelt, of met vage begrippen als duurzaam, gecontroleerd of beste kwaliteit. Al wordt het niet met zoveel woorden beweerd, toch wordt de consument op het verkeerde been gezet. Tot maandag 8 augustus kan iedereen misleidende producten insturen. Op de Liegebeest pagina kan men de voorwaarden voor inzendingen vinden. Vanaf eind augustus kan heel Nederland stemmen op de kandidaat Liegebeesten. In september krijgt het product met de meeste stemmen de Liegebeest Trofee uitgereikt.

Liegebeest 2010

In 2010 was de term `scharrelei' de grote winnaar. Veel consumenten geloven dat scharrelkippen buiten scharrelen. Maar `scharreleieren' komen van kippen die binnen in een schuur leven met 9 kippen per vierkante meter.

Dat is erg verwarrend want de term `scharrel' op kip, varkensvlees of rundvlees betekent wel dat het dier buiten in de wei heeft gescharreld. In de meeste andere Europese landen heet dit ei een `schuurei' of `grond-ei'. Wakker Dier en Partij voor de Dieren pleiten in Nederland voor de naam `schuurei'.
Liegebeest 2009

In 2009 was de reclame met Rob Geus: "Kalfsvlees, daar word ik vrolijk van' de grote winnaar. Kalfjes worden direct bij de moeder weggehaald, komen nooit buiten en veel van hen kregen bloedarmoede voor de export van blank kalfsvlees. Helemaal niet om vrolijk van te worden dus. Blank kalfsvlees wordt inmiddels haast niet meer in Nederland verkocht, en er zijn strenge grenzen gesteld aan de mate van bloedarmoede bij kalfjes. De reclame verdween van de buis.