Liegebeesten gezocht!
(21 juli 2011)
Wakker Dier roept consumenten op om misleidende producten in te sturen
voor de Liegebeest Verkiezing 2011. Vaak doen verpakkingen of reclames
geloven dat dieren een goed leven hebben gehad. Met plaatjes van zo'n
dier dat vrolijk in de wei huppelt, of met vage begrippen als duurzaam,
gecontroleerd of beste kwaliteit. Al wordt het niet met zoveel woorden
beweerd, toch wordt de consument op het verkeerde been gezet. Tot
maandag 8 augustus kan iedereen misleidende producten insturen. Op de
Liegebeest pagina kan men de voorwaarden voor inzendingen vinden. Vanaf
eind augustus kan heel Nederland stemmen op de kandidaat Liegebeesten.
In september krijgt het product met de meeste stemmen de Liegebeest
Trofee uitgereikt.
Liegebeest 2010
In 2010 was de term `scharrelei' de grote winnaar. Veel consumenten
geloven dat scharrelkippen buiten scharrelen. Maar `scharreleieren'
komen van kippen die binnen in een schuur leven met 9 kippen per
vierkante meter.
Dat is erg verwarrend want de term `scharrel' op kip, varkensvlees of
rundvlees betekent wel dat het dier buiten in de wei heeft gescharreld.
In de meeste andere Europese landen heet dit ei een `schuurei' of
`grond-ei'. Wakker Dier en Partij voor de Dieren pleiten in Nederland
voor de naam `schuurei'.
Liegebeest 2009
In 2009 was de reclame met Rob Geus: "Kalfsvlees, daar word ik vrolijk
van' de grote winnaar. Kalfjes worden direct bij de moeder weggehaald,
komen nooit buiten en veel van hen kregen bloedarmoede voor de export
van blank kalfsvlees. Helemaal niet om vrolijk van te worden dus. Blank
kalfsvlees wordt inmiddels haast niet meer in Nederland verkocht, en er
zijn strenge grenzen gesteld aan de mate van bloedarmoede bij kalfjes.
De reclame verdween van de buis.
Stichting Wakker Dier