Ingezonden persbericht


Online marktplaatsen voor aanbestedingen bieden nog te weinig mogelijkheden voor zelfstandig ondernemers

FNV Zelfstandigen: Online marktplaatsen voor aanbestedingen moeten landelijk worden gecoördineerd

Utrecht, 21 juli 2011- Online marktplaatsen voor zelfstandig ondernemers die in het leven zijn geroepen door (semi)-overheidsinstellingen, spelen op dit moment nauwelijks een rol bij aanbestedingen, zo blijkt uit een peiling van FNV Zelfstandigen. Dit komt met name doordat iedere marktplaats zijn eigen spelregels en procedures hanteert, die meestal niet transparant zijn. FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van ruim 14.000 zelfstandig ondernemers, pleit er daarom voor dat deze platformen landelijk worden gecoördineerd. Nu ligt de coördinatie bij de ministeries EL&I, SZW of bij gemeentelijke en provinciale instellingen.

"De overheid huurt jaarlijks, via aanbestedingen, heel veel personeel en diensten in. Deze opdrachten zijn vaak zo groot dat het voor veel zelfstandig ondernemers vrijwel onmogelijk is om direct zaken te doen met de aanbestedende overheid," aldus Linde Gonggrijp, directeur van FNV Zelfstandigen. "Zelfstandig ondernemers moeten het juist vooral hebben van de kleinere klussen die meestal worden aangeboden door de kleinere overheidsinstellingen. Wij merken steeds vaker dat deze (semi-) overheidsinstellingen een soort van ´mini aanbestedingen´ aanbieden via digitale marktplaatsen."

Uit de peiling van FNV Zelfstandigen blijkt dat maar liefst 49 procent van de respondenten geen ervaring heeft met acquisitie bij de overheid via digitale marktplaatsen. Van de deelnemers die wel ooit gebruik hebben gemaakt van een online marktplaats geeft slechts 11 procent aan dat ze hiermee een opdracht hebben geworven. Dit houdt overigens niet in dat zelfstandig ondernemers negatief tegen online marktplaatsen aankijken. Zo wordt toegankelijkheid, de openbaarheid van opdrachten en de transparantie van tarieven als voornaamste voordeel van digitale marktplaatsen genoemd. Dat er niet kan worden onderhandeld op basis van een totale offerte, geen relatie kan worden opgebouwd met de opdrachtgever en dat de focus vaak ligt op tarieven in plaats van kwaliteit zijn volgens de respondenten de voornaamste nadelen.

"Doordat iedere marktplaats van de overheid haar eigen spelregels, inlogprocedures en een verschillend ontwerp van de website heeft zien veel ondernemers door de bomen het bos niet meer. Het zou daarom het beter zijn als alle online marktplaatsen landelijk worden gecoördineerd. Online marktplaatsen kunnen bovendien veel succesvoller zijn als de belangen van opdrachtgevers en aanbieders beter op elkaar worden afgestemd. Bijvoorbeeld door in de procedures ook altijd een terugkoppeling op te nemen met informatie over de winnaar, het aantal aanbiedingen en het gegunde tarief."