International Film Festival Rotterdam

International Film Festival Rotterdam / Binger Filmlab

PERSBERICHT 21 juli 2011

Hubert Bals Fonds, CineMart en Binger Filmlab selecteren Boost! projecten

Het Hubert Bals Fonds, CineMart en Binger Filmlab hebben filmprojecten van Hawa Essuman (Kenia), Adrian Biniez (Uruguay) en Nikola Ljuca (Servië) gekozen als eerste van in totaal vijf selecties in hun nieuwe gezamenlijke initiatief 'Boost!' De filmmakers krijgen coaching aangeboden in het Binger On Demand programma. Vervolgens zullen de projecten worden gepresenteerd tijdens CineMart 2012.

Vanaf 2011 hebben het Hubert Bals Fonds, CineMart en het Binger Filmlab hun krachten gebundeld in een coaching-traject voor filmprojecten die al worden ondersteund door het Hubert Bals Fonds. Elk jaar krijgen in totaal vijf filmmakers de gelegenheid om hun project verder te ontwikkelen in het Binger On Demand programma van het Binger Filmlab in Amsterdam. Het Binger Filmlab biedt coaching aan gebaseerd op de specifieke behoeften van het project en de filmmaker. De coaching richt zich op het verder ontwikkelen van de filmprojecten.

Ook wordt het vijftal geselecteerd voor CineMart, waar de filmmakers hun project aan potentiële co-financiers presenteren. Tijdens het komende International Film Festival Rotterdam zullen de Boost! projecten van Essuman, Biniez en Ljuca deel uitmaken van de 29e CineMart (29 januari-1 februari 2012). Om de één-op-één presentaties tijdens CineMart goed voor te bereiden, krijgen de filmmakers voorafgaand training in het 'pitchen' van hun filmprojecten.

Djin, Hawa Essumans tweede speelfilmproject, is gesitueerd in een slaperig kuststadje dat tot leven wordt gewekt door Djin, de wind die - eens in de veertig jaar - de diepste emoties van de bewoners raakt. Essumans eerste film Soul Boy kreeg van het Hubert Bals Fonds een bijdrage voor postproductie en ging in wereldpremière tijdens IFFR 2010 binnen de themasectie Where is Africa. De Duitse filmmaker Tom Tykwer ondersteunde Essuman bij het maken van Soul Boy, waarvoor hij het scenario schreef samen met schrijver Billy Kahora uit Nairobi. Soul Boy werd door het festivalpubliek aangewezen als winnaar van de Dioraphte Publieksprijs voor Beste Hubert Bals Fonds-film van IFFR 2010.

El 5 de Talleres (Center Half of Talleres) is het tweede speelfilmproject van Adrian Biniez. De film gaat over de 35-jarige Paton die voetbalt in de derde divisie. Zijn laatste maanden als profvoetballer dwingen hem op een nieuwe manier na te denken over zijn leven en over hoe dat er uit zal zien zonder voetbal.

Biniez' speelfilmdebuut Gigante (Giant) ontving een bijdrage voor scenario- en projectontwikkeling in 2006, werd gecoproduceerd door IDTV/Motel Films in het kader van het HBF Plus-programma en werd na de première in Berlijn onderscheiden met de Zilveren Beer.

In Humidity, het speelfilmdebuut van Nikola Ljuca, is de vrouw van een succesvolle jonge zakenman verdwenen. In de vaste overtuiging dat zijn vrouw snel terug zal keren, gaat hij door met zijn werk en omgang met vrienden. Maar misschien is haar verdwijning als de eerste van een rij dominostenen die gaat vallen.

De Servische filmmaker Ljuca werkt voor film en televisie als castingdirecteur en assistant-regisseur en voor theater als videokunstenaar. Voor zijn korte film Thursday werd hij onderscheiden met meerdere international en locale filmprijzen. Ljuca's scenario voor Humidity werd ontwikkeld tijdens het Berlinale Script Station 2011.

(Einde persbericht)