Ingezonden persbericht


Scholieren uit de Randstad kiezen voor de HvA

Zoektocht naar hogescholen in online onderzoek van WUA!

Scholieren uit de Randstad die zich online oriënteren op een hogeschool voor een economische opleiding, kiezen massaal voor de HvA. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in juni uitvoerde. De hogeschool krijgt bijna de helft van de totale voorkeur. Inholland en Hogeschool Rotterdam volgen op grote afstand. De 60 respondenten gaven in totaal 349 individuele beoordelingen over 68 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Hoewel verspreid over de Randstad, brengen bijna alle respondenten een bezoek aan de website van de HvA. 85% van de scholieren komt tijdens de oriëntatie op HvA.nl terecht. Het is daarmee de best bezochte website. De site presteert goed op de onderdelen Vertrouwen, Informatiewaarde en Gebruiksvriendelijkheid. Het resultaat is dat 47% van de respondenten de HvA aanwijst als favoriete hogeschool.

Ook Inholland wordt online veel bezocht. 78% van de respondenten bezoekt de website tijdens de oriëntatie. Inholland.nl scoort vooral op de thema's Eerste Indruk en Gebruiksvriendelijkheid. 12% van de respondenten zou de economische opleiding het liefst bij Inholland gaan volgen.

Hogeschool Rotterdam eindigt op de derde plaats. 35% van de oriënterende scholieren komt op HogeschoolRotterdam.nl. De website krijgt hoge waarderingen voor vrijwel alle thema's, vooral voor Eerste Indruk en Vertrouwen. 8% van de respondenten kiest op basis van de online oriëntatie voor Hogeschool Rotterdam.

Web Performance Scan
WUA! nodigde 60 respondenten uit, tussen de 16 en 23 jaar oud. All respondenten zijn momenteel scholier op het havo of vwo. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een hogeschool om een economische opleiding bij te gaan volgen. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Gevonden websites werden beoordeeld op basis van een groot aantal thema's. Na twee uur oriënteren kozen de respondenten een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle data berekende WUA! scores voor de individuele thema's en de uiteindelijke Web Performance Score.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: juni 2011
Case: 'Je wilt volgend jaar een economische studie gaan volgen op een hogeschool (HBO). Je wilt de studie ergens in Nederland gaan volgen, maar weet nog niet in welke stad. Ga je oriënteren op het internet.' Aantal respondenten: 60
Selectiecriteria: - Nederlands Algemeen Publiek - Opleiding: 50% 4 havo en 5 vwo, 50% 5 havo en 6 vwo - Scholieren met economie in hun vakkenpakket
- Scholieren uit omgeving Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Leiden, Rotterdam Leeftijd: tussen de 16 en 23 jaar oud Verdeling geslacht: 60% man, 40% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+

Noot voor de redactie (