Ingezonden persbericht


Amsterdam, 14 juli 2011

Geachte Persrelatie,

Hierbij nodigen wij u van harte uit voor de landelijke persvoorstelling van Pulsar op donderdag 21 juli 2011 in EYE Film Instituut Nederland (Vondelpark 3).

Programma:
12.00 Pulsar
Alex Stockman, (België, 2010)
Nederlands, Frans en Engels gesproken, Nederlands ondertiteld, 94'

Met vriendelijke groet,

Marnix van Wijk
Pers- en pr-attaché

EYE Film Instituut Nederland
marnixvanwijk@eyefilm.nl
Tel.: 020 - 5891405

PERSBERICHT

Pulsar
Romantische thriller met Matthias Schoenaerts

Altijd en overal bereikbaar zijn en verbonden blijven: het lijkt de ultieme communicatiedroom. Maar de digitale wereld heeft ook z'n schaduwzijde, merkt twintiger Samuel, wiens computer wordt gekraakt - met catastrofale gevolgen. De tweede speelfilm van Alex Stockman is een thriller met duistere ondertoon. De hoofdrol is voor Matthias Schoenaerts (Rundskop), die gestalte geeft aan een door paranoia en fobieën gekwelde jongeman. Te zien vanaf 11 augustus in Kriterion (Amsterdam), Filmhuis Den Haag en LUX (Nijmegen).

In Pulsar zet regisseur Alex Stockmans het leven van de Brusselse twintiger Samuel volledig op zijn kop. De jongeman heeft een baantje als apothekerskoerier en onderhoudt dagelijks contact via internet met zijn vriendinnetje Mireille, die als stagiaire op een architectenbureau in New York verblijft. Zal de wireless liefde overleven? Wanneer een hacker Samuels netwerk binnendringt en het contact met Mireille per mobieltje, Skype, chat en SMS onmogelijk maakt, gaat het met Samuel snel bergafwaarts. Paranoia en een wifi-stralingsfobie doen hun intrede, sociaal isolement is het gevolg.

Stockmans beklemmende thriller over de keerzijde van hoogtechnologische communicatiecultuur, werd na verschijning voor wat betreft het paranoiagehalte al vergeleken met Martin Scorceses Taxi Driver (1976) én omschreven als de duistere tegenhanger van die andere film over de Facebookgeneratie, The Social Network (2010) van David Fincher.

Voor de regisseur wortelt zijn film vooral in de verwondering over 'de grote draadloze hotspot' die de wereld nu is. 'De vraag wat wij met die wonderlijk technologie doen houdt me evenzeer bezig als de vraag wat die technologie met ons doet, nu we constant traceerbaar zijn.' Wat er gebeurt er met mensen wanneer hun veilig geachte digitale omgeving wordt verstoord, is zichtbaar in het gedrag van Samuel, zeer overtuigend gestalte gegeven door Matthias Schoenaerts, ook hoofdrolspeler in de Belgische thriller Rundskop (2010). De staat van waanzin wordt treffend versterkt door de spookachtige muziek en sounddesign. Stockman benadrukt overigens dat zijn film geen pleidooi is tegen digitale technologie, maar wel begrepen mag worden als een 'stiekeme' ode aan analoge communicatiemiddelen. Een webcam kan nooit een intieme omhelzing vervangen, stelt de regisseur, die de bakelieten telefoon, de ansichtkaart en de brief meer 'poëtische' communicatiemiddelen vindt dan e-mail en sms.

Festivals en prijzen
Pulsar beleefde zijn première in het competitieprogramma van het filmfestival van Locarno en was te zien op een keur aan andere festivals, waaronder International Film Festival Rotterdam ('Return of the Tigers'-selectie), Gent International Film Festival en het AFI Fest in Los Angeles, georganiseerd door het American Film Institute. De jury van het Hamburg Film Festival beloonde Pulsar met de Hamburg Film Critics Award.

Over de regisseur
Alex Stockman (1962, Hasselt, België) volgde een studie Economisch Vertalen in Brussel, schreef filmrecensies voor het weekblad Humo en was een fanatiek bezoeker van het Brussels Filmmuseum. Hij regisseerde enkele korte films zoals Violette (1994) en In de vlucht (1996). In 2006 werd zijn korte film Eva reste au placard les nuits de pleine lune (2006) geselecteerd voor het filmfestival van Venetië. Zijn eerste speelfilm Verboden te zuchten (2000) werd onder meer geselecteerd voor de Tiger Awards-competitie van het International Film Festival Rotterdam. Stockmans debuut werd in Nederland uitgebracht door het Filmmuseum, Pulsar is zijn tweede langspeelfilm. Stockman is ook als producent actief. Met Kaat Camerlynck richtte hij het productiehuis Corridor op, dat onder andere verantwoordelijk was voor Bruxelles mon amour (2000, Kaat Beels, Peter Vandekerckhove, Marc Didden) en Any Way the Wind Blows (2003) van Tom Barman.

Pulsar (België, 2010)
35mm - kleur - 94 min.
Nederlands, Frans en Engels gesproken, Nederlands ondertiteld

Regie Alex Stockman
Producent Kaat Camerlynck, Alex Stockman
Scenario Alex Stockman
Camera Sébastien Koeppel
Art-direction Jeff Otte
Geluid Senjan Jansen (sounddesign)
Montage Nico Leunen
Muziek Guy van Nueten
Met Matthias Schoenaerts, Tine van den Wijngaert e.a.

Uitbreng EYE Film Instituut Nederland


Noot voor redacties

Meer informatie (