Knuz doorbreekt misleiding in de datingbranche


BEVERWIJK, 20110721 -- Knuz is de eerste grote datingsite die eerlijk en open weergeeft wat het aanbod van leden is op haar site. Speciaal hiervoor heeft Knuz een overzichtspagina gebouwd waarop de verdeling van actieve en niet actieve leden is te zien. Deze pagina is te bekijken als je klikt op de link bij het aantal getoonde leden. Zo is duidelijk te zien dat van het aangegeven aantal van ruim 283.000 ingeschreven leden een kleine 137.000 leden overblijven die op dit moment nog actief ingeschreven staan.

Verder is op de nieuwe overzichtspagina van Knuz te zien dat er zo'n 42.000 leden ingelogd zijn geweest in de afgelopen 3 maanden. Het vermelde aantal van 283.000 is dus leuk, maar voor een aspirant lid blijft hiervan dus een aanbod van zo'n 42.000 actieve leden over. De langer niet ingelogde leden zijn niet of nauwelijks te vinden op de site. Omdat Knuz een gratis dienst is kunnen deze 42.000 leden wel echt onbeperkt benaderd worden via de site. Verder is duidelijk en eerlijk te zien wat de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke leden. Zo is het percentage vrouwelijke leden zo'n 41% op Knuz.


Vergelijken datingsites moeilijk

Het vergelijken van datingsites en de keuze van een datingsite voor een aspirant dater is moeilijk. De reden hiervoor ligt erin dat datingsites niet eerlijk zijn over het aanbod dat de dater kan verwachten na inschrijving. Veel datingsites schermen met onwerkelijk hoge aantallen leden. In werkelijkheid blijft er echter een klein percentage over van deze aantallen. Vooral op een betaalde datingsite blijft er weinig over van het aantal getoonde leden als eerlijk aangegeven zou worden hoeveel betalende leden er de afgelopen 3 maanden nog ingelogd zijn geweest. Internetduo Koen en Sonja Kastermans beheren de gratis site Knuz.nl. Koen vertelt "We willen deze ondoorzichtigheid doorbreken en geven het goede voorbeeld. We hopen dat andere datingsites ons voorbeeld volgen zodat we gezamenlijk een beter en realitischer beeld vormen richting de klant.".


"Alle datingsites zijn gratis"

Een onwetende internetsurfer zou bij het bezoeken van een aantal datingsites kunnen denken dat alle datingsites gratis zijn. Een ander misleidend aspect in de datingbranche is namelijk het verhullen dat voor de dienst betaald moet worden. Op vrijwel alle datingsites staat groot aangegeven "Gratis inschrijven". Ook in reclame-uitingen wordt altijd geschermd met termen als "Gratis inschrijving". Een aspirant lid leest "Gratis" en kan denken dat de dienst gratis is. Echter na lid te zijn geworden leert het nieuwe lid al snel dat ie misleid is. Zoeken naar andere leden kan, maar eenmaal iemand gevonden is die iemand niet zomaar te benaderen. 'Eerst even betalen', roept de software van de website. "Even voor de duidelijkheid, wij hebben niets tegen betaalde datingsites", geeft Sonja aan. "Sterker nog, prima dat ze er zijn. Als alle datingsites gratis zouden zijn dan zouden we veel meer directe concurrenten hebben. Het gaat ons om de misleiding. Daar houden wij niet van. Geef gewoon eerlijk aan wat een dienst kost", vervolgt Koen.