Zonnebrillen: Grote optiekketens zien online kansen niet scherp

Persbericht van Roze Bril B.V.

Grote optiekketens zijn deze zomerzonnebrillen gaan leveren via internet en hebben grote marketingacties ingezet om hun webshops te promoten.Zij laten online echter grote gaten vallen wat betreft levertijd, uitstraling, assortimentskeuze en prijsbeleid. Deze week opent de nieuwe webshop Zonnebrillen.comofficieel haar deuren. Het team van Zonnebrillen.com denkt de optiekketens op alle punten te kunnen verslaan.

Mede-eigenaar Arjen van der Veer vertelt: "Het is duidelijk dat de grote ketens kansen laten liggen op het gebied van prijs, uitstraling en levertijden. Het is anno 2011 toch ondenkbaar dat je na betaling nog 2 weken moet wachten op je zonnebril? De meeste concurrentie werkt met een zogenaamde virtuele voorraad, waarbij de webwinkel de voorraad pas inkoopt nadat de klant de bestelling plaatst. De bestelling gaat dan over 2 schijven en komt pas 2 weken later aan. In onze testfase wisten klanten ons al met honderden tegelijk te vinden en we kregen met name positieve reacties op onze standaard levertijd van 1 werkdag."

De zonnebril is in toenemende mate een fashion item geworden. Steeds meer mensen hebben meerdere zonnebrillen om te combineren met een jurk of shirt. Alle zonnebrillenfabrikanten spelen hierop in door speciale of kleurrijke modellen uit te brengen. Vooralsnog negeren de grote optiekketens deze trend door het voeren van een zeer beperkt online assortiment.

Op het gebied van fashion ziet het team van Zonnebrillen.com grote kansen. Mede-eigenaar Rogier van Willigen: "De winkels van de grote ketens zijn toch meer gericht op ouderen die een leesbril zoeken. Die sfeer zie je ook terug in hun webshop. Dit spreekt niet de mensen aan voor wie zonnebrillen een fashion item zijn. Want zeg nou zelf: wie wil een nieuwe zonnebril uitzoeken in dezelfde zaak waar jouw oma haar hoortoestel koopt? Wij bedienen deze doelgroep door bijvoorbeeld exclusieve merken als Jimmy Crystal aan te bieden, die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn."

Dat nog meer mis is met het de webshops van de grote optiekketens vertelt Toon Brinks, programmeur van Zonnebrillen.com: "Het is blijkbaar moeilijk goede foto's van je producten te presenteren. Hier heeft e-commerce in Nederland überhaupt nog een hele slag te maken. De presentatie van producenten in webshops is vaak nog bedroevend." De gunstige prijzen bij Zonnebrillen.com zijn volgens Rogier van Willigen eenvoudig te verklaren. "De grote optiekketens hebben honderden winkels op dure locaties met duizenden medewerkers. Wij hebben één centrale voorraad en that's it. Wij geven deze kostenvoordelen gewoon terug aan de klant."

Links:
http://www.zonnebrillen.com



Razende Robot Reporter