Zonnebrillen: Grote optiekketens zien online kansen niet scherp
Persbericht van Roze Bril B.V.
Grote optiekketens zijn deze zomerzonnebrillen gaan leveren via
internet en hebben grote marketingacties ingezet om hun webshops te
promoten.Zij laten online echter grote gaten vallen wat betreft
levertijd, uitstraling, assortimentskeuze en prijsbeleid. Deze week
opent de nieuwe webshop Zonnebrillen.comofficieel haar deuren. Het team
van Zonnebrillen.com denkt de optiekketens op alle punten te kunnen
verslaan.
Mede-eigenaar Arjen van der Veer vertelt: "Het is duidelijk dat de
grote ketens kansen laten liggen op het gebied van prijs, uitstraling
en levertijden. Het is anno 2011 toch ondenkbaar dat je na betaling nog
2 weken moet wachten op je zonnebril? De meeste concurrentie werkt met
een zogenaamde virtuele voorraad, waarbij de webwinkel de voorraad pas
inkoopt nadat de klant de bestelling plaatst. De bestelling gaat dan
over 2 schijven en komt pas 2 weken later aan. In onze testfase wisten
klanten ons al met honderden tegelijk te vinden en we kregen met name
positieve reacties op onze standaard levertijd van 1 werkdag."
De zonnebril is in toenemende mate een fashion item geworden. Steeds
meer mensen hebben meerdere zonnebrillen om te combineren met een jurk
of shirt. Alle zonnebrillenfabrikanten spelen hierop in door speciale
of kleurrijke modellen uit te brengen. Vooralsnog negeren de grote
optiekketens deze trend door het voeren van een zeer beperkt online
assortiment.
Op het gebied van fashion ziet het team van Zonnebrillen.com grote
kansen. Mede-eigenaar Rogier van Willigen: "De winkels van de grote
ketens zijn toch meer gericht op ouderen die een leesbril zoeken. Die
sfeer zie je ook terug in hun webshop. Dit spreekt niet de mensen aan
voor wie zonnebrillen een fashion item zijn. Want zeg nou zelf: wie wil
een nieuwe zonnebril uitzoeken in dezelfde zaak waar jouw oma haar
hoortoestel koopt? Wij bedienen deze doelgroep door bijvoorbeeld
exclusieve merken als Jimmy Crystal aan te bieden, die nog niet in
Nederland verkrijgbaar zijn."
Dat nog meer mis is met het de webshops van de grote optiekketens
vertelt Toon Brinks, programmeur van Zonnebrillen.com: "Het is
blijkbaar moeilijk goede foto's van je producten te presenteren. Hier
heeft e-commerce in Nederland überhaupt nog een hele slag te maken. De
presentatie van producenten in webshops is vaak nog bedroevend."
De gunstige prijzen bij Zonnebrillen.com zijn volgens Rogier van
Willigen eenvoudig te verklaren. "De grote optiekketens hebben
honderden winkels op dure locaties met duizenden medewerkers. Wij
hebben één centrale voorraad en that's it. Wij geven deze
kostenvoordelen gewoon terug aan de klant."
Links:
http://www.zonnebrillen.com
Razende Robot Reporter