22 juli 2011
Vertalingen beschikbaar van nieuwe besluit laad- en lostijden binnenvaart
Vanaf vandaag kunnen naast Nederlandse nu ook buitenlandse bevrachters,
verladers en binnenvaartschippers kennisnemen van de nieuwe regeling
laad- en lostijden en overliggelden, die sinds 6 juli jongstleden in
Nederland van kracht is. Bij de binnenvaartorganisaties CBRB, Kantoor
Binnenvaart en verladersorganisatie EVO kunnen vertalingen in de
Engelse, Franse en Duitse taal worden opgevraagd. Het tijdelijk besluit
dat door de minister van I&M is vastgesteld regelt de verplichtingen
van opdrachtgevers en vervoerders wanneer contractueel niets is
vastgelegd op gebied van laad- en lostijden en overliggelden.
Vervanging van het oude besluit was nodig omdat dat nog stamde uit de
tijd voor de liberalisering van het vrachtvervoer, toen de overheid de
(vracht-)tarieven voor de binnenvaart vaststelde. In de nieuwe regeling
zijn verladers en vervoerders kortere laad- en lostijden en hogere
overliggelden overeengekomen. Dit moet de efficiënte afwikkeling van
het laad- en losproces bevorderen.
Wijzigingen
De laad- en lostijden worden nu berekend in uren en niet meer op basis
van vier tijdvakken van zes uur. Een ander verschil is dat de laad- en
lostijden nu ononderbroken doorlopen van maandag 6.00 uur tot en met
zaterdag 18.00 uur, terwijl bij het oude besluit de avond en nacht niet
meetelden. Er is sprake van overligtijd wanneer de laad- of lostijd
wordt overschreden. Hierover is de opdrachtgever een schadeloosstelling
in de vorm van overliggeld verschuldigd aan de vervoerder. De
vervoerder kan voortaan aanspraak maken op een korte lostijd als hij
zijn aankomst op de laad- of losplaats ruim van tevoren meldt. De
opdrachtgever kan hierdoor een kraan en een laad -of losploeg tijdig
bestellen.
Tijdelijk
De nieuwe regeling vervangt het oude `Besluit laad- en lostijden en
overliggelden 1991' en is geldig voor de duur van twee jaar. Dit is het
resultaat van een gezamenlijk voorstel van vervoerders en verladers
voor een nieuw tijdelijk besluit, dat door de minister is overgenomen.
Er is gekozen voor een tijdelijke wettelijke regeling omdat
marktpartijen volgens het mededingingsrecht bij een overligclausule
voor bevrachtigingsovereenkomsten geen bijbehorende tarieven en
ligtijden mogen publiceren. Dit mag wel in de vorm van een algemene
maatregel van bestuur (Besluit), waar de overheid ook achter staat.
De vertalingen van het nieuwe besluit laad- en lostijden en
overliggelden kunnen bij dit artikel worden opgevraagd.
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport