22 juli 2011
Boete TROS voor kinderprogramma Het Sprookjesboomfeest
Aan de TROS wordt een boete opgelegd van ⬠120.000 omdat in het
kinderprogramma 'Het Sprookjesboomfeest' reclame-uitingen zijn getoond
en omdat de TROS zich dienstbaar heeft gemaakt aan het maken van winst
door De Efteling.
In Het Sprookjesboomfeest komen (beeld)merken, figuren, muziek en
vormgeving voor die ook door De Efteling worden gebruikt in haar
attractiepark. Door het uitzenden van het programma kort voorafgaand
aan de opening van de nieuwe attractie 'Sprookjesboom' heeft de TROS de
Efteling overdreven en overdadige exposure gegeven aan het park in het
algemeen en de nieuwe attractie in het bijzonder. Dat heeft
onmiskenbaar tot gevolg dat de afname van de producten en diensten van
de Efteling wordt bevorderd. Bovendien heeft de TROS zich blootgesteld
aan de geenszins als denkbeeldig te verwaarlozen kans dat zij zich aan
verboden dienstbaarheid schuldig maakte door geen afspraken te maken
over de exploitatie door De Efteling van haar merk Sprookjesboom.
* Download bijbehorend besluit
Commissariaat voor de Media